Oscarové hvězdy rády natáčejí v ateliérech u Postupimi
Američtí filmaři stále častěji míří do slavných ateliérů v Postupimi. Konkrétně do filmových ateliérů Babelsberg, kde se mohou pochlubit vůbec nejstarším filmovým ateliérem. Proč si je velké produkce tolik oblíbily? A která z filmových hvězd tam právě dokončila svůj nový film?
Založeny byly už v roce 1912. Točila tam například Marlene Dietrich nebo naše Lída Bárová. Dnes se filmová studia u Postupimi těší stále větší přízni nejen produkčních společností, ale také velkých hereckých osobností.
Nejnovější hvězdná produkce
Právě tento týden padla poslední klapka filmu režírovaného jedním z nejpopulárnějších mužů současnosti – filmu Monuments Man, aktuálního díla George Clooneyho. Karlovy Vary zatím ještě nenavštívil, ale potkat ho v Berlíně prý nebyl problém.
Příběh z konce druhé světové války o skupině historiků a muzejníků, kteří se snaží zachránit vzácná umělecká díla před zničením, je posledním, který se v babelsberských studiích, ale také v ulicích Berlína, Goslaru a pohoří Harz natáčel.
V největším studiovém komplexu v Evropě
„Ten pozemek objevil před 100 lety mladý kameraman Guido Seeber. Natáčel v roce 1910 v Berlíně s lehce hořlavým materiálem. Evakuace ve městě byla velmi složitá,“ vysvětluje mi Sabine von Bassenheim, která má na starosti zahraniční marketing, proč se filmový svět usadil v místech na pomezí Berlína a Postupimi. „A také tu byly na rozdíl od zastavěného Berlína velmi dobré světelné podmínky, protože tehdy se muselo točit za světla,“ dodává.
Dnes tu stojíme uprostřed obrovského 420tisíc metrů čtverečních velkého areálu. Jde o největší studiový komplex v Evropě. „Filmové studio Marlene, kde natáčejí zahraniční produkce se jmenuje po Marlene Dietrich. Hvězdu z ní udělal film Modrý anděl, který se tu taky točil,“ pokračuje ve svém výkladu Sabine von Bassenheim.
To už ale přicházíme do míst, kde se vyrábějí kulisy. „Obvykle to trvá tak šest týdnů,“ líčí mi Patrick, který vyráběl kulisy například pro 3D film Tři mušketýři s Orlandem Bloomem a Leem DiCapriem. „Samozřejmě musí vypadat co nejvěrohodněji,“ říká a ukazuje mi dělové koule. Skutečnou bych v jedné ruce asi jen tak neudržela. Dnešní materiály umožňují leccos.
V Babelsbergu se točí i kasovní trháky
A jaké bylo vidět pak Tři mušketýry v reálu? „No, nic moc. Všechno bylo takové umělé. To, co vidíte ve filmu vy, my vnímáme jinak. Při natáčení to vypadá jinak než v reálu,“ vysvětluje mi dál e Patrick. Koneckonců filmový svět je světem iluzí. A v posledních letech jich tu vyrábějí čím dál víc.
Filmů, kterými se studia Babelsberg pyšní, je celá škála. Nechybí oscarové snímky ani kasovní trháky. „Hanební pancharti Quentina Tarantina, Polanski tu točil Pianistu, vznikly tu Valkýra, Atlas Mraků, Bournův mýtus,“ připojuje výčet slavných filmů, které se zde natáčely, Sabine von Bassenheim.
Důvodů, proč si američtí filmaři tak oblíbili studia Babelsberg, je hned několik. Přímo s ateliéry sousedí střední i vysoká škola, které vychovávají filmový dorost všech profesí. Velkou roli hrají filmové pobídky.
Hollywoodské herce ale evidentně baví i život v Berlíně. Celkem pravidelně se člověk může dočíst, do které restaurace zavítal George Clooney, Matt Damon nebo Bill Murray. Právě ten se prý v tomto týdnu – podpořen několika vodkami – rozloučil s natáčením v Německu originálním tanečkem.