Obyvatelé skotské vesničky si před dvaceti lety koupili přívoz. Dnes je srdcem jejich komunity
Srdcem a motorem života na české nebo moravské vesnici je zpravidla hospoda. Na skotském ostrově Skye je to trajekt. Už skoro dvacet let ho ve vesnici Glenelg provozuje tamní komunita. Přívoz přes mořský průliv zaměstnává místní lidi a přitahuje turisty.
Trajekt vyráží na zhruba půl kilometru dlouhou trasu na protější břeh. Cesta nezabere víc než pět minut. Moře je hladké jako sklo, slunce svítí jako na Jadranu. Takové počasí ale není vždy.
„Největší potíže nám dělá vítr. Když fouká severák o rychlosti šest sedm uzlů, nemůžeme vyplout. Vlny tolik nevadí, horší je vítr. Přívoz je lehký a nedal by se dobře ovládat,“ vysvětluje kapitán Tom Scott, jeden ze dvou členů posádky.
Na trajekt se vejde nanejvýš šest aut a dvanáct pasažérů. „Auta jsou pořád větší a větší a někdy je problém je na trajekt poskládat. Ale vždycky to nějak dopadne,“ usmívá se.
Srdce ostrova
Kapitán Scott pracuje na trajektu od Velikonoc do října. Pak přijdou deště a větry a plavba by byla nebezpečná. V neposlední řadě ale zmizí i zájemci o převoz na ostrov a zpět.
„Zákazníci jsou převážně turisté a návštěvníci ostrova. Každý rok přepravíme asi 35 tisíc lidí. I díky tomu je tento trajekt vlastně hnacím motorem místní ekonomiky,“ popisuje ředitelka Jo Crafordová.
„Trajekt je nesmírně důležitý pro dvě malé místní komunity ležící na opačných březích průlivu. V obou vesnicích žije dohromady méně než sto lidí a přívoz zaměstnává přes patnáct osob. To je opravdu hodně. Jsme vlastně klíčový zaměstnavatel,“ poznamenává.
Udržuje tradici i komunitu
To byl také jeden z důvodů, proč se místní v roce 2005 rozhodli vysloužilý trajekt zakoupit a provozovat, spolu s obchůdkem se suvenýry a malou kavárnou v přístavišti. Tam se motoristé čekající na trajekt občerství a utratí peníze.
„Trajekt vyplouvá jen přes sezónu, ale ani v zimě lidé o práci nepřijdou. Zima je časem oprav,“ Jennifer Francesová z nadace, která provoz přívozu financuje.
„Všechny peníze, které se vydělají, jdou zpět do provozu a na mzdy. Komunitní byznys je úplně stejný jako jiné podnikání. Neplatí se ale dividendy akcionářům a podobně. Prostě všechno, co se vydělá, jde zpátky do firmy,“ vysvětluje.
Nadace se také snaží tradiční dopravu zachránit. Než byl v roce 2005 otevřen most, který spojil ostrov Skye s pevninou, zajišťovalo dopravu celkem 17 trajektů. Všechny skončily a lodě postupně zrezivěly. To nadšenci ze severu Skotska rozhodně nechtějí připustit.
Související
-
Skotský otáčivý trajekt Glenachulish je nejspíš poslední svého druhu
Na skotský ostrov Skye můžete vyrazit přes klenutý betonový most nebo objevit méně známou cestu. Na rozdíl od silnice údajně vyvolává pocit, že opravdu míříte na ostrov.
-
Život na ostrově: návštěva lékaře zabere i čtyři dny, ale ostrované si pochvalují pospolitost
Život na ostrově může být snem mnohého z nás. Ostrov Tiree je odlehlé místo v souostroví Vnitřní Hebridy. Dokázali bychom na něm žít? V čem je to jiné?
-
Trajekty k Norsku neodmyslitelně patří. Nahradí je za pár let mosty a tunely?
Dojet autem z norského Trondheimu na jih je kvůli členitému pobřeží s fjordy velmi zdlouhavé. Norská vláda chce proto vystavět dálnici, kde trajekty nahradí mosty a tunely.