O detektivkách bych byla schopná napsat disertační práci, usmívá se herečka Milena Steinmasslová. Hraje v novém filmu Němá tajemství
Od svaté Zdislavy přes Ranč u Zelené sedmy až do Ulice. Herečka Milena Steinmasslová patří k uznávaným českým umělkyním a je známá svým důrazem na krásu jazyka. Nyní má za sebou premiéru hry 2084 v divadle Kašpar, do kin míří i film Němá tajemství, kde hraje jednu z hlavních rolí. „Je to silný příběh, žádné citové vydírání, ale informace o tom, co se může během jedné vteřiny stát a změnit celý váš život,“ říká herečka o filmu režiséra Tomáše Mašína Němá tajemství.
Máte za sebou jevištní premiéru hry 2084 v divadelním spolku Kašpar. Co můžete prozradit?
Můžu prozradit, že to je hra z budoucnosti, hra, která si hraje sama se sebou, s fakty, s představou budoucnosti. Když jsme ji četli poprvé, říkali jsme si – to je takhle? Začali jsme si v hlavě skládat fakta, která tam ten autor vkládá, aniž by do diváků kopal. Je to napsané s humorem, který ale není podlézavý.
Hru 2084 jste už uvedli v Rádiu Kašpar. Liší se od jevištní inscenace?
Velmi. Na jevišti vám věci začnou jinak docházet, protože máte k dispozici celého člověka, nepracujete s tím, že sdělujete něco přes hlas. Na jevišti dostává divák vztahovou informaci mezi jednotlivými figurami. Takže třeba postava mé matky je diametrálně odlišná v hereckém podání, než byla ve hře.
Jak se vám hraje v klubovně v Jindřišské ulici?
Je to, jako kdybyste hrál na kameru, divák vám vidí do duše, každé sebemenší hnutí, každé zaváhání. Tam si nepomůžete ani žádným hereckým fíglem.
22. února bude mít premiéru film Němá tajemství režiséra Tomáše Mašína. Co o tomto krimi dramatu můžete prozradit?
Je to film, na který s klidným svědomím můžu vaše posluchače pozvat. Je to silný příběh, není to citové vydírání, ale informace o tom, co se může během jedné vteřiny stát a změnit celý váš život. A nejenom váš, ale celé vaší rodiny. Co z toho vyplývá, jakým způsobem se může člověk zachovat. Asi mám ze všeho nejraději, když příběh vypráví a vy si docházíte sami k závěrům, když vás do závěrů netlačí, nepostrkuje.
A choroba, o které příběh vypráví? Slovo afázie jsem do té doby vůbec neznala, což je také symptomatické, že může vedle vás probíhat něco, co lidi trápí, a vy to ani neznáte. A není to o lhostejnosti, prostě je toho moc. Z filmu přese všechno nepůjde člověk s depresí, vyděšený, zničený, smutný... Je tam nádherná kamera a režisér Tomáš Mašín s námi fantasticky pracoval, hlavně tedy se mnou, protože takhle velkou filmovou roli jsem nikdy neměla.
V tom, že se vám scénář líbil, hraje roli to, že máte ráda detektivky?
Je to více méně detektivní příběh. A ano, miluji detektivky. Jestli bych byla schopná o něčem napsat disertační práci na úrovni, budou to detektivky.
Jak dlouho jste už v seriálu Ulice jako Věra Marečková?
Přesně nevím, myslím, že to jsou čtyři roky, možná pět.
Kolik vám měsíčně bere času ta „fabrika“?
Moc ne. Ale u toho slova fabrika se zastavím – je to druh herecké práce, který neodpovídá druhu herecké práce na filmu Němá tajemství, jsou to dva rozdílné postupy. Ale pozor, pořád je to herecká práce. Fabrika v sobě nese směrem k herecké práci určitý pejorativní tón, ale je to jako se vším – bude umělecký film, nízkorozpočtový seriál, bude film špatný, dobrý, průměrný.
A Ulice patří k seriálům, které jsou více méně výukové, vybírá si témata a jednotlivé figury přinášejí různá řešení konkrétního problému. Lidé, když se na to koukají, říkají – aha, tak takhle.
Čím Milenu Steinmasslovou uhranul Michail Bulgakov? Poslechněte si celá rozhovor.
Související
-
Z byznysmenů dělali malé kluky. Toulali jsme se jako kočovní komedianti, vzpomíná Kraus s Munzarovou
„Když dva a půl tisíce Francouzů vstane, to si pak musíte v šatně otřít oči,“ vybavuje si novinář Ivan Kraus na nejsilnější zážitek z tisíců představení v exilu.
-
„Toužím po smíchu z hlediště,“ přiznává Iva Janžurová. Jak se jí hraje komedie Jezinky a Bezinky?
„První reprízy nás ubezpečily, že se tomu lidé bezstarostně smějí, i když jde o lidské životy,“ říká o slavné crazy komedii Jezinky a Bezinky herečka Iva Janžurová.
-
Bára Hrzánová: Soudruh prezident nám řekl, že máme jezdit bavit důchodce. A já jsem to vzala vážně
Lucie Výborná se vydala do lesa s Bárou Hrzánovou. Prošly se pražským lesem a povídaly si o divadelním kočování po seniorských centrech, ideálním létě i hře Hrdý Budžes.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rod: Sázka na obranný průmysl může být naším pilířem na 20 let. Po válce bude třeba naplnit sklady
-
Rusko je připraveno na mír, ale musí se mu vyhovět, říká politolog Just
-
Sparta po devíti ligových výhrách v řadě prohrála, nestačila na Liberec. Jediný gól vstřelil Višinský
-
‚Parchant jeden.‘ Schillerová se opřela do premiéra Fialy kvůli schůzce o obraně. Podle něj ztrácí nervy