Nejzákeřnější je černý led, varuje odborník na bezpečnost silničního provozu. Jak zvládnout smyk?

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Námraza na silnici

Přes den teploty stoupnou lehce nad nulu, řidiči jezdí po mokru, ale k večeru přijde mráz a silnice se nenápadně mění v kluziště. Tak nějak to vypadá na českých komunikacích v posledních dnech, zákeřný je přitom takzvaný černý led, varuje odborník na bezpečnost silničního provozu Roman Budský.

Černý led – nejzákeřnější podoba náledí – řidiče překvapí ve chvíli, kdy jsou přesvědčení, že jedou po vlhkém a černém asfaltu. „Pakliže potřebuji ostřeji zabrzdit nebo projíždím zatáčkou rychleji, mohou se přesvědčit o tom, že jedu po hladkém náledí,“ upozorňuje.

Proto, jakmile večer klesají teploty, doporučuje jezdit opatrněji a počítat raději s tím, že by někdo mohlo být schované náledí. A jaká je strategie zvládnout smyk?

Zásadou je především prevence smyku, tedy defenzivní jízda. A pokud se přesto octneme ve smyku, tak je důležité nepropadnout panice, vyšlápnout pedál spojky, může se lehce přibrzdit a automobil by se měl chytit.


Vždy je dobré mít dvě sekundy odstup a vědět, co se děje před autem, za kterým jedu, abych stihl včas reagovat, pokud narazím na méně zkušeného šoféra, který začne reagovat příliš pozdě. ROMAN BUDSKÝ

Ve chvíli, kdy ve smyku předbíhá zadek vozidla, tak se volantem točí takzvaně kontra – když zadek předbíhá doprava, točíme volantem doprava. Nic se ale nesmí přehánět, může se stát, že dostaneme protismyk a auto se dostane do hodin. „S tím si poradí buď hodně zkušený řidič, nebo tiše sedět za volantem a modlit se,“ dodává.

U smyků rozhoduje první půlsekunda – buď reagujeme dobře a zpravidla to zvládneme, nebo to začíná všechno špatným směrem a pak už s tím nic neuděláme. „Dobré je si to někde nanečisto vyzkoušet, nemusí to být hned autodrom, ale zasněžené a prázdné parkoviště,“ radí.

Pozorní musí být i chodci

Součástí dopravy jsou také chodci, kteří, než vstoupí na přechod pro chodce, by se měli přesvědčit o vzdálenosti a rychlosti přijíždějících vozidel a zvážit, zda je pro řidiče reálně na něj zareagovat.

„Řidiči by zase měli počítat s chybami chodcům a k přechodům se přibližovat s dostatečnou opatrností,“ uzavírá.

Audio záznam všech rozhovorů si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.