Nedostatek odborníků ještě potrvá. Dětem ale můžeme pomáhat i tím, že se k nim chováme s respektem a bereme je vážně, radí dětský psycholog
Proč se školáci stále více utápějí v depresích? Z čeho pramení dětské úzkosti a jak se jim dá předejít? A jak zajistit účinnou prevenci duševních problémů mládeže při akutním nedostatku specializovaných psychologů a psychiatrů? Vladimír Kroc se ptal Václava Mertina, psychologa zaměřeného na děti a mládež.
Národní ústav duševního zdraví přišel se zjištěním, že až čtyřicet procent žáků devátých tříd vykazuje známky střední až těžké deprese. Odpovídá to vašim zkušenostem z praxe?
V zásadě ano. Míru samozřejmě někdy úplně neposuzuji, tudíž přesně nevím, ale souhlasím s tím. Nechci vzpomínat na své dětství, věk puberty a blížící se adolescence, ale nemám s tím spojené jednoduché vzpomínky. Je však pravda, že jsem se s tím trápil, respektive vyrovnával, sám. Nikdo se mě nikde na nic neptal. Nebylo možné, že bychom se o tom s rodiči nebo ve škole nějakým způsobem bavili. Doba se posunula, ale nevím, jestli k lepšímu.
Čtěte také
Podle citovaného průzkumu projevuje padesát procent českých deváťáků známky zhoršeného well-beingu. Co je tím myšleno?
Necítí se dobře. Učitelé, rodiče, společnost se necítí dobře, je blbá nálada, byť nevím, jestli zrovna v současné době. Měli bychom to brát jako podnět k tomu, co bychom měli dělat pro to, aby se každý cítil lépe. Dostatek dětských psychiatrů je například záležitostí na léta. Musí vystudovat, z ortopeda psychiatra neuděláte. Psychologové jakbysmet. Některá naše pomoc je ale v podstatě zadarmo, například, abychom se k dětem chovali pěkně, dávali jim najevo, že je máme rádi, že je bereme vážně a respektujeme, přestože je samozřejmě musíme vychovávat, což někdy bolí. A někdy to bolí více nás než dítě. Nedá se ale nic dělat.
Problém může mít i rodič, případně ho ani nemusí mít, ale některé věci dělá jinak takovým způsobem, že jsou dítěti k neprospěchu.
Odborníci na psychiku mládeže často říkají, že se léčení problémů u mladých pacientů neobejde bez léčby psychických problémů jejich rodičů. Souhlasíte?
Jednoznačně. Když uvedu příklad, rodič jde k odborníkovi se svým dítětem, majícím problém, přitom si někdy ale říkám, že dítě ani nepotřebuji vidět. Ne že bych byl tak chytrý, že bych to poznal, ale určitý problém může mít i rodič, případně jej ani nemusí mít, ale některé věci dělá jinak takovým způsobem, že jsou dítěti k neprospěchu. Určité věci se dají jednoduše řešit i u rodičů. Sice už bych danou matku nebo otce třeba nezměnil, přeci jen už má nějaké roky, ale aby se chovali a jednali jinak, by jít mohlo.
Čtěte také
Jak docílit účinné prevence při chronickém nedostatku dětských psychologů a psychiatrů?
Nechci říci, že by na to byla jednoduchá odpověď, ale když něco není, nemohu se tvářit, že příslušná potřeba zmizela. Daná potřeba je a musím se obracet na ty, kteří péči a pomoc normálně poskytují. Je spousta rodičů, učitelů a dalších profesionálů, kteří s dítětem krásně ve společnosti pracují. Jde o to, abychom i ostatním dali návody a podpořili je v tom, že mají sílu a věci zvládnou, byť souhlasím s tím, že nezvládnou všechno. Psychologové a psychiatři tedy budou potřeba i nadále, myslím ale, že většinu „černé“ práce udělají rodiče.
Když poté dítě chodí do školy, kde tráví několik hodin denně, mají i učitelé velmi silné páky. Někdy se to řeší různými užitečnými programy, nezpochybňuji je. Jindy zase vidíte, jak se děti ve škole okolo učitele seběhnou, vidíte v nich radost, normálně se s nimi baví o různých až řekněme ptákovinách, které děti vykládají.
Čtěte také
Co lze tedy vyčíst z aktuálního průzkumu, jehož čísla na první pohled vypadají jako opravdu alarmující? Jste ale optimistický, dá se s tím pracovat?
Alarmující jsou. Jsem ale přesvědčen, že pracovat se s tím dá. Jen nevím, jak to udělat, abychom přesvědčili rodiče, že když budou s dítětem deset minut – a měli by být více -, budou si s ním alespoň normálně povídat, aniž by dítěti vyčítali například neostříhané nehty, neuklizený pokoj a podobně, že právě to, že dávají najevo lásku, je podstatné.
Jak máme dětem vysvětlovat válku a další konflikty? Jak jsou na tom se statistikami ohledně duševního zdraví sousední země? Čím to, že podle zmíněného výzkumu Národního ústavu duševního zdraví úzkosti více zasahují dívky? A nakolik ve společnosti stále převládají stigmata? Poslechněte si celý rozhovor vedený Vladimírem Krocem.
Související
-
Začal Týden dětské paliativní péče. Co všechno péče obsahuje a o co se paliatři snaží nejvíce?
Začal Týden dětské paliativní péče. paliativní péče je hlavně o kvalitě života nevyléčitelně nemocného člověka a jeho rodiny.
-
Pozor na šmejdy v psychologii, v mnoha případech lidem uškodí, varuje klinický psycholog
Necítíme se dobře, trpíme úzkostni a chceme vyhledat odborníka. Jak ale vybírat? Podle klinického psychologa Radka Ptáčka je důležité psychologické vzdělání i výcvik.
-
Kolaps dětské psychiatrie. ‚Podpora musí být tak masivní, jako bylo zanedbávání,‘ zdůrazňuje primář
Dětem s duševními obtížemi se v Česku nedostává potřebné péče včas. Psychiatrická pracoviště jsou přeplněná a dětští psychiatři navíc upozorňují na podfinancování odvětví.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.