Lufthansa chce snížit objem vypouštěných emisí, deset letadel proto potáhne „žraločí kůží“

13. květen 2021

Německý chemický koncern BASF přišel s jednoduchým nápadem, díky kterému se dá u letadel snížit spotřeba paliva. Inspiraci našel v přírodě, konkrétně u žraloka a reliéfu jeho kůže. Aerolinky Lufthansa tahle novinka zaujala natolik, že ji vyzkoušejí v ostrém provozu a nasadí ji na deset obřích letadel. 

Vynález funguje na principu proudění vzduchu. To je v mnoha ohledech podobné tomu, jak se chová kapalina. Vědci proto využili znalosti z hydrodynamiky a napodobili žraločí kůži, která výrazně snižuje tření. Důvod? Žraloci na sobě mají miniaturní rýhy, díky kterým částice vody lépe sklouzávají po povrchu, a pohyb je tak mnohem plynulejší a nevyžaduje tolik síly. 

Žraločí kůže pod mikroskopem

„Žraločí“ fólie

Letečtí konstruktéři chtěli tuto myšlenku vyzkoušet už od 80. let, dlouho ale naráželi na složitost výroby. Povrch letadla totiž prochází neustálými změnami teplot a tlaku a ve vysoké výšce také čelí silnému UV záření. 

Koncern BASF teprve nedávno vyvinul speciální filmovou fólii, která nepříznivým podmínkám odolá a dá se nalepit na kterékoliv letadlo. Na sobě má rýhy široké asi padesát mikrometrů, díky kterým se výrazně sníží odpor vzduchu a tím pádem i spotřeba. Letadla jsou díky ní také o něco tišší.

50 ušetřených letů

Nové fólie BASF se souhlasem evropských inspektorů vyzkoušel na jednom obřím letadle Jumbo Jet a propočítal, že úspora paliva se může pohybovat mezi jedním až třemi procenty – podle toho, jestli se polepí celé letadlo, nebo jen hlavní části. 

Úspora je na první pohled malá, ale celý proces je možné přirovnat k vývoji formule 1: velkého úspěchu se dá dosáhnout jen spojením všech možných inovací a fólie se dá bez problémů nalepit na všechny existující stroje. 

Aerolinky Lufthansa to nejdřív vyzkoušejí na deseti obřích letadlech Boeing 777, a to v jejich nákladních verzích. Lufthansa odhaduje, že za rok tímto způsobem ušetří skoro 4000 tun paliva a objem vypouštěných emisí sníží skoro o 12 tisíc tun. Přeloženo do jasnějších čísel: je to, jako kdyby se každý rok zrušilo padesát nákladních letů mezi Frankfurtem a Šanghají.

Další experiment Lufthansy

Společnost Lufthansa na vědecký experiment poskytne ještě jedno letadlo. Do trupu dálkového Airbusu A350 se namontovala stanice, která měří emise a kvalitu vzduchu v atmosféře. Stroj s názvem Erfurt bude dál převážet pasažéry, na cestách ale bude zároveň sbírat data do projektu Iagos.

Pracují na něm vědci z celé Evropy, kteří mají díky této metodě mimořádně spolehlivé údaje a dokážou s nimi odhadnout vývoj klimatických změn. Laboratoř váží asi 1,5 tuny a je záměrně umístěná v letadle, které létá po všech světadílech. Tím pádem zmapuje velkou část planety.

Jde v pořadí už o třetí takový stroj. Původní dva se už musely stáhnout z provozu, a vědci se proto s Lufthansou dohodli, že stanici tentokrát namontují do úplně nového letadla, aby jim sloužilo i několik desetiletí.

autoři: Václav Jabůrek , als
Spustit audio

Související