Lufthansa chce snížit objem vypouštěných emisí, deset letadel proto potáhne „žraločí kůží“

13. květen 2021

Německý chemický koncern BASF přišel s jednoduchým nápadem, díky kterému se dá u letadel snížit spotřeba paliva. Inspiraci našel v přírodě, konkrétně u žraloka a reliéfu jeho kůže. Aerolinky Lufthansa tahle novinka zaujala natolik, že ji vyzkoušejí v ostrém provozu a nasadí ji na deset obřích letadel. 

Vynález funguje na principu proudění vzduchu. To je v mnoha ohledech podobné tomu, jak se chová kapalina. Vědci proto využili znalosti z hydrodynamiky a napodobili žraločí kůži, která výrazně snižuje tření. Důvod? Žraloci na sobě mají miniaturní rýhy, díky kterým částice vody lépe sklouzávají po povrchu, a pohyb je tak mnohem plynulejší a nevyžaduje tolik síly. 

Logo

„Žraločí“ fólie

Letečtí konstruktéři chtěli tuto myšlenku vyzkoušet už od 80. let, dlouho ale naráželi na složitost výroby. Povrch letadla totiž prochází neustálými změnami teplot a tlaku a ve vysoké výšce také čelí silnému UV záření. 

Koncern BASF teprve nedávno vyvinul speciální filmovou fólii, která nepříznivým podmínkám odolá a dá se nalepit na kterékoliv letadlo. Na sobě má rýhy široké asi padesát mikrometrů, díky kterým se výrazně sníží odpor vzduchu a tím pádem i spotřeba. Letadla jsou díky ní také o něco tišší.

50 ušetřených letů

Nové fólie BASF se souhlasem evropských inspektorů vyzkoušel na jednom obřím letadle Jumbo Jet a propočítal, že úspora paliva se může pohybovat mezi jedním až třemi procenty – podle toho, jestli se polepí celé letadlo, nebo jen hlavní části. 

Úspora je na první pohled malá, ale celý proces je možné přirovnat k vývoji formule 1: velkého úspěchu se dá dosáhnout jen spojením všech možných inovací a fólie se dá bez problémů nalepit na všechny existující stroje. 

Aerolinky Lufthansa to nejdřív vyzkoušejí na deseti obřích letadlech Boeing 777, a to v jejich nákladních verzích. Lufthansa odhaduje, že za rok tímto způsobem ušetří skoro 4000 tun paliva a objem vypouštěných emisí sníží skoro o 12 tisíc tun. Přeloženo do jasnějších čísel: je to, jako kdyby se každý rok zrušilo padesát nákladních letů mezi Frankfurtem a Šanghají.

Další experiment Lufthansy

Společnost Lufthansa na vědecký experiment poskytne ještě jedno letadlo. Do trupu dálkového Airbusu A350 se namontovala stanice, která měří emise a kvalitu vzduchu v atmosféře. Stroj s názvem Erfurt bude dál převážet pasažéry, na cestách ale bude zároveň sbírat data do projektu Iagos.

Pracují na něm vědci z celé Evropy, kteří mají díky této metodě mimořádně spolehlivé údaje a dokážou s nimi odhadnout vývoj klimatických změn. Laboratoř váží asi 1,5 tuny a je záměrně umístěná v letadle, které létá po všech světadílech. Tím pádem zmapuje velkou část planety.

Jde v pořadí už o třetí takový stroj. Původní dva se už musely stáhnout z provozu, a vědci se proto s Lufthansou dohodli, že stanici tentokrát namontují do úplně nového letadla, aby jim sloužilo i několik desetiletí.

autoři: Václav Jabůrek , als
Spustit audio

Související