Lufthansa chce snížit objem vypouštěných emisí, deset letadel proto potáhne „žraločí kůží“
Německý chemický koncern BASF přišel s jednoduchým nápadem, díky kterému se dá u letadel snížit spotřeba paliva. Inspiraci našel v přírodě, konkrétně u žraloka a reliéfu jeho kůže. Aerolinky Lufthansa tahle novinka zaujala natolik, že ji vyzkoušejí v ostrém provozu a nasadí ji na deset obřích letadel.
Vynález funguje na principu proudění vzduchu. To je v mnoha ohledech podobné tomu, jak se chová kapalina. Vědci proto využili znalosti z hydrodynamiky a napodobili žraločí kůži, která výrazně snižuje tření. Důvod? Žraloci na sobě mají miniaturní rýhy, díky kterým částice vody lépe sklouzávají po povrchu, a pohyb je tak mnohem plynulejší a nevyžaduje tolik síly.
„Žraločí“ fólie
Letečtí konstruktéři chtěli tuto myšlenku vyzkoušet už od 80. let, dlouho ale naráželi na složitost výroby. Povrch letadla totiž prochází neustálými změnami teplot a tlaku a ve vysoké výšce také čelí silnému UV záření.
Koncern BASF teprve nedávno vyvinul speciální filmovou fólii, která nepříznivým podmínkám odolá a dá se nalepit na kterékoliv letadlo. Na sobě má rýhy široké asi padesát mikrometrů, díky kterým se výrazně sníží odpor vzduchu a tím pádem i spotřeba. Letadla jsou díky ní také o něco tišší.
50 ušetřených letů
Nové fólie BASF se souhlasem evropských inspektorů vyzkoušel na jednom obřím letadle Jumbo Jet a propočítal, že úspora paliva se může pohybovat mezi jedním až třemi procenty – podle toho, jestli se polepí celé letadlo, nebo jen hlavní části.
Úspora je na první pohled malá, ale celý proces je možné přirovnat k vývoji formule 1: velkého úspěchu se dá dosáhnout jen spojením všech možných inovací a fólie se dá bez problémů nalepit na všechny existující stroje.
Aerolinky Lufthansa to nejdřív vyzkoušejí na deseti obřích letadlech Boeing 777, a to v jejich nákladních verzích. Lufthansa odhaduje, že za rok tímto způsobem ušetří skoro 4000 tun paliva a objem vypouštěných emisí sníží skoro o 12 tisíc tun. Přeloženo do jasnějších čísel: je to, jako kdyby se každý rok zrušilo padesát nákladních letů mezi Frankfurtem a Šanghají.
Další experiment Lufthansy
Společnost Lufthansa na vědecký experiment poskytne ještě jedno letadlo. Do trupu dálkového Airbusu A350 se namontovala stanice, která měří emise a kvalitu vzduchu v atmosféře. Stroj s názvem Erfurt bude dál převážet pasažéry, na cestách ale bude zároveň sbírat data do projektu Iagos.
Pracují na něm vědci z celé Evropy, kteří mají díky této metodě mimořádně spolehlivé údaje a dokážou s nimi odhadnout vývoj klimatických změn. Laboratoř váží asi 1,5 tuny a je záměrně umístěná v letadle, které létá po všech světadílech. Tím pádem zmapuje velkou část planety.
Jde v pořadí už o třetí takový stroj. Původní dva se už musely stáhnout z provozu, a vědci se proto s Lufthansou dohodli, že stanici tentokrát namontují do úplně nového letadla, aby jim sloužilo i několik desetiletí.
Související
-
Češi chtěli létat bez emisí. Vyvinuli elektrický letoun a teď se chystají přeletět Mont Blanc
Martin Štěpánek a Zdeněk Němec vidí budoucnost letecké dopravy právě v elektrickém pohonu. Vrhli se do práce na vlastním letadle a vzali i reportéra Vojtěcha Kovala.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka