Češi chtěli létat pro radost a bez emisí. Vyvinuli elektrický letoun a teď se chystají přeletět Mont Blanc
Elektromobily si už můžeme celkem běžně koupit, letadel poháněných elektřinou ale zatím mnoho nelétá. Jedním z důvodů je i kapacita baterií. Přesto konstruktéři Martin Štěpánek a Zdeněk Němec vidí budoucnost letecké dopravy právě v elektrickém pohonu. Vrhli se do práce na vlastním letadle a proletěli se i s reportérem Vojtěchem Kovalem.
Φnix (Phoenix) je dvousedadlový ultralight, který vznikl proto, aby mohli jeho konstruktéři vykonávat svůj koníček – létání – bez emisí. Schopnosti Φnixe chtějí brzy otestovat přeletem přes nejvyšší horu Evropy, 4 810 metrů vysoký Mont Blanc.
Prohlédněte si fotografie:
Φnix navenek nijak neprozrazuje, že se mu v útrobách skrývá elektromotor. „Je to vlastně normální ultralehké letadlo s maximální vzletovou hmotností 600 kilogramů,“ popisuje Novák.
Rozdílem oproti ostatním letadlům v hangáru je, že má místo nádrží na palivo v křídlech uložené baterie a ty zatím nemají takovou kapacitu, aby mělo elektrické letadlo stejný dolet jako benzínová varianta.
Čtěte také
Kromě křídel má baterie umístěné ještě v přídi, tam kde mají běžná letadla motor. Tím je zachované rozložení hmotnosti letounu. Jinak je konstrukce téměř totožná s tradičními letadly. „Chtěli jsme, aby těch změn oproti benzíňáku bylo co nejméně. Abychom byli je schopní přestavět na elektropohon, pokud o to budou mít zákazníci zájem.“
Na běžné nabíječce se baterie Φnixu dobijí za zhruba dvě a půl hodiny a stejnou dobu vydrží i ve vzduchu. To je mimochodem dvakrát více než jiná elektrická letadla. Benzínový Φnix by sice měl dolet delší, ale pro běžné polétání pro radost elektrický pohon stačí.
Povídat si s pilotem se dá i bez sluchátek
A jaké jsou vůbec výhody baterie u letadla? Nulová tepelná stopa, méně emisí a oproti běžnému klasickému letadlu je výrazně tišší – a to i v kabině, takže si v něm za letu můžete povídat bez sluchátek i s rozhlasovým mikrofonem… Trochu hlučná je pouze vrtule při stoupání. „Při horizontálním letu má vrtule nižší otáčky, tam už je hluk motoru zanedbatelný,“ vysvětluje Štěpánek redaktorovi přímo při letu.
Φnix je teď v závěrečné fázi předprodukčního testování. Zatím se tedy Zdeněk Němec a Martin Štěpánek soustředí na dotažení dvoumístné verze. Do budoucna ale počítají s tím, že by jejich elektroletadla mohla převážet i více pasažérů. V takovém případě ale bude muset být kapacita baterií letadel výrazně větší, zhruba trojnásobná.
Související
-
Jak se z Norska stala elektromobilová velmoc? Téměř každé druhé auto pohání elektřina
V důsledku hustého provozu elektrovozů norská metropole začala některé výhody omezovat. Musejí platit mýtné i hodinový tarif u dobíjecích stanic.