Kvalitní hamburger, nebo fast food? Ve Varšavě mají jasno

Před pěti lety bylo ve Varšavě populární sushi, pak se prodával na každém rohu kebab a teď jsou největším hitem hamburgery. Servírují se v restauracích nebo v módních podnicích pro mladé. Kupují si je studenti, politici i byznysmeni.

Je téměř 100% jisté, že během dvou tří minut narazíte při procházce Varšavou na nějakou restauraci, kde připravují kvalitní hamburgery. Přitom ještě před třemi lety byste nenarazili téměř na žádnou.

Vcházím teď do populárního bistra, které se jmenuje symbolicky Mezi bulkami. „Lidé změnili názor na hamburgery, které byly symbolem rychlého a levného jídla. To už dnes ve Varšavě neplatí,“ říká manažer restaurace Konrád Kotowicz a vrací se do období před dvěma lety. „Jak už to bývá, móda přichází ze Západu. Kdysi všichni otevírali italské restaurace, pizzerie, pak sushi bary. A teď jsou hitem hamburgery.“

Čtěte také

Vyhrává nejlepší maso a bulka

Mekkou hamburgerů je ve Varšavě ulice v centru města, která se jmenuje Hoža. Na pár set metrech jsou hned čtyři restaurace servírující lahodné a kvalitní hamburgery. Všechny se uživí a ve všech je plno.

„Na začátku byly ve Varšavě dvě restaurace. Všichni viděli, jak se jim daří, a tak vznikaly další a další,“ říká mi Andrzej, spolumajitel podniku Queen Burger. „Ten, kdo má nejlepší maso a bulku, vyhrává. To je rozhodující faktor,“ myslí si.

Oběd v populárních restauracích s hamburgery nepatří k nejlevnějším. Za kvalitu a taky za aktuální hit se platí. „Základní hamburger u nás stojí v přepočtu 140 korun, ty dražší vyjdou na 180 korun. Ale jde o prvotřídní hovězí bez dodatků. Máme vlastní domácí omáčky a bulky si pečeme sami,“ vysvětluje manažer a přiznává, že jeho podnik rozhodně není ztrátový.

Mekkou hamburgerů je ve Varšavě ulice v centru města, která se jmenuje Hoža

Uprostřed masa zůstane růžový proužek

„Od otevření restaurace jsme nebyli ani jednou v červených číslech. Je to ziskový byznys, ale myslím si, že časem polovina podniků skončí a vydrží jen ti nejlepší,“ uvažuje. Na začátku se restaurace zaměřily na mladou klientelu ve věku 18 až 25 let. Postupně však zjistily, že do bister chodí hlavně třicátníci a solventní střední třída.

„Jsem spokojený. Je to takové příležitostné jídlo. Jde o kvalitní hamburger, který se nedá s klasickým fast foodem srovnat,“ přibližuje muž, který si objednal maso s rukolou, kozím sýrem a cibulí ve vinném nálevu. „Maso má 160 až 180 gramů. Musí být středně propečené, aby zůstal uprostřed růžový proužek. Bulka musí být teplá, křupavá,“ popisuje.

Možná je to opravdu jen sezónní záležitost, móda, která se časem doslova přejí. Jenže desítky restaurací ve Varšavě, které nabízejí chutné, čerstvé a kvalitní hamburgery, dokazují, že i z menu ve fast foodu můžete mít radost a pochutnáte si.

autor: pev
Spustit audio