Kontrasty a touha po blízkosti. Film Na střeše je na Českého lva nominován v sedmi kategoriích
Druhý celovečerní snímek herce, scenáristy a režiséra Jiřího Mádla je na České lvy nominován mimo jiné v kategoriích nejlepší film, nejlepší režie a nejlepší mužský herecký výkon v hlavní i vedlejší roli. V té si herectví poprvé vyzkoušel Duy Anh Tran. A ačkoli je film hlavně lidským příběhem, mladý herec si cení vyzdvižení tématu života vietnamské komunity v Česku.
Čtěte také
Scénář k filmu Na střeše napsal Jiří Mádl už před osmi lety, ve svých pětadvaceti letech. „Napadlo mě to, když jsem žil v New Yorku na koleji s korejským studentem.
Měl podobné trable jako Song ve filmu. Na scenáristické škole jsem hledal téma, a protože s ním jsem byl každý den, stal se mi tím tématem on,“ přiblížil v rozhovoru na Radiožurnálu vznik scénáře Mádl.
Přerod cynického seniora
Film vypráví příběh osamělého, cynického seniora, který jednoho dne na střeše svého domu potká mladého vietnamského mladíka prchajícího z pěstírny marihuany. Nejen recenzenti, ale také samotní představitelé hlavních rolí vyzdvihují lidskost filmu i jeho postav:
„Koupil toho v životě dost, nemá nikoho, o koho by se opřel, takže hledá kontakt. Najde ho v tom klukovi a uvědomí si, že to je slušný člověk,“ charakterizuje Alois Švehlík postavu okoralého Rypara, kterého ztvárnil namísto tragicky zesnulého Jana Třísky.
Na střeše domu v centru Prahy se setkají nerudný důchodce a vietnamský imigrant. A není to začátek vtipu, ale příjemné české komedie, která s dávkou svěrákovsky laskavého humoru ukazuje, jaké dveře se nám otevřou, když dáme šanci lidem za etnickou či názorovou nálepkou.
Kristina Roháčková, iRozhlas
Člověk nikdy není celý, je-li sám
Přestože Jiří Mádl považuje kontrasty za scenáristicky zajímavé, mají podle něj spíš přilákat pozornost k hlavnímu tématu a tím je moment sblížení.
„Ústředním bodem je vzájemné sbližování, všechno ostatní stavím kolem něj. Snažil jsem se ukázat, že člověk není celistvý, pokud k sobě nikoho nemá. A také, že svou druhou polovinu si můžeme vybrat. Nemusí nám být podobná a nakonec může být tím, co nám chybí,“ uvažuje Mádl.
Zaostřeno na vietnamskou komunitu
Film Na střeše byl první hereckou příležitostí pro Duy Anh Trana aka Lukáše. Ten si na filmu cení mimo jiné toho, že zpracovává téma postavení vietnamské komunity:
Čtěte také
„Scénář byl pro mě stěžejní. Kdyby nevrhal dobré světlo na komunitu, nešel bych do toho. Příběh odkrývá tabu a témata, která se v Česku neřeší a snad se budou řešit nyní,“ myslí si mladý herec a vysvětluje, že jako příslušníkovi vietnamské komunity mu záleželo také na mínění jeho rodičů.
„Viděli film na projekci s vietnamskými titulky a řekli mi, že jsou na mě hrdí. Pochopili i Jirkův humor, který může být pro jiné národnosti složitější,“ usmívá se představitel Lukáše.
Jeho první role nakonec Duy Anh Tranovi vynesla nominaci na Českého lva. „Snažím se dělat všechno na 110 procent,“ zamýšlí se Lukáš nad svým úspěchem.
Související
-
Ve filmu Na střeše vznikají vzácná přátelství i povedené režijní ‚druhotiny‘
Na střeše domu se setkají nerudný důchodce a vietnamský imigrant. A není to začátek vtipu, ale příjemné komedie, která ukazuje, jaké dveře se nám otevřou, když dáme šanci lidem za nálepkou.
-
Zemřelého Třísku nahradí herec Alois Švehlík. Mádl v srpnu začne točit vlastní film Na střeše
Na scénáři filmu Na střeše začal Mádl pracovat v době studií ve Spojených státech.