Film Na střeše může připomínat Kolju. Inspirovala mě poctivá kinematografie 90. let, říká Jiří Mádl

Jiří Mádl

Ve svém novém filmu Na střeše prý chtěl jen hezké herce. A tak v něm sám nehraje. I to s nadsázkou říká v rozhovoru s Janem Pokorným Jiří Mádl, jehož filmová novinka právě vstupuje do kin. Film Na střeše si Jiří Mádl sám napsal i režíroval. „Film je srozumitelný a otevřený velkému publiku. K velké návštěvnosti by to mohlo pomoct,“ uvažuje.

Hlavní roli stárnoucího profesora, který na své střeše najde vietnamského mladíka, si nezahrál nikdo menší než herecký bard Alois Švehlík. A spolupráci s ním si Jiří Mádl nemůže vynachválit. „Když jsem se na něj ptal, všichni říkali, že chce dělat s mladými, že je to otevřená hlava. A to on opravdu byl.“

Jazyk sociálních sítí mě ničí, říká Jiří Mádl

Jiří Mádl

Herec, režisér a scenárista Jiří Mádl původně plánoval kariéru hokejisty. Sportovní život ale opustil a vyměnil ho za film, herectví, režii a psaní. „Čím jsem starší, tím víc vím, že když dva dělají totéž, není to totéž,“ říká.

Film, který z jejich spolupráce vznikl, ale označuje za mezigenerační. Respektive za univerzální. „Mít kontrasty na filmovém plátně je vždycky zajímavé. Chtěl jsem, aby šlo o dva lidi, kteří jsou rozdílní, hledají k sobě cestu a nakonec zjistí, že bez sebe nemohou být.“

Aloise Švehlíka tak ve filmu zdatně doplňuje mladý vietnamský neherec Duy Anh Tran. A nemá to jednoduché. Přestože už od narození žije v Česku, a umí tak česky výborně, ve filmu musel předstírat, že český jazyk ovládá velmi špatně. „Museli jsme třeba vědět, že i když se Vietnamcům lepší gramatika, některá písmenka se jim stále vyslovují špatně. V tomto jsme chtěli být věrní, a tak jsme na tom dělali dva roky.“

Poctivá devadesátková kinematografie

„Největší inspirací při natáčení mi byly filmy z 90. let: Hřebejka, Svěráka, Zelenky… rád na ně odkazuju. V zápletce Na střeše by mohl člověk trochu vidět Kolju. Ale jestli jde o inspiraci, tak je nevědomá,“ usmívá se Jiří Mádl.

Že ho tak výrazně ovlivnila právě kinematografie 90. let, nepovažuje za náhodu. „Musela se tehdy transformovat v něco nového, zároveň si nesla zkušenost a řemeslnou zdatost doby, kdy byla kinematografie státní a byl takzvaně na všehno klid. V devadesátkových filmech se spojuje vyvinuté, dobré řemeslo.“

Považuju se spíš za scenáristu. A jako režisér se snažím se scenáristou držet krok.
Jiří Mádl, režisér a scenárista filmu Na střeše

On sám se prý jako režisér stále učí. „Pomáhá mi v tom má herecká zkušenost. A možná ještě důležitější je, že mám nakoukáno,“ uvažuje. Takže oblíbených světových režisérů prý má hodně. „Mám rád třeba Lasse Hallströma, Sama Mendese, Miloše Formana, Martina Scorseseho...“ vypočítává.