Jan Švankmajer baví pařížské publikum

Pařížský kinosál Forum des images byl týden plný filmů českého výtvarníka, animátora a režiséra Jana Švankmajera. Vůbec poprvé Paříž uspořádala retrospektivní přehlídku snímků českého surrealisty a, jak stojí na plakátech, génia animovaného filmu. Jan Švankmajer osobně zahájil týdenní akci. Přišel na pódium, ukázal na plátno a řekl: Tak.

Tak začalo promítání předmluvy k nejnovějšímu filmu Jana Švankmajera Přežít svůj život. „Teď se dělají retrospektivy. Vidíte filmy, jako točím na festival nebo nějakou retrospektivu, protože se do normální distribuce nedostane. Je příjemné, že aspoň část francouzského publika filmy uvidí,“ uvedl filmař.

Pařížské Fórum obrázků není jenom biograf. Je to instituce, která zásadně promlouvá do kinematografie v Paříži. Věnuje se, jak název napovídá, všemu obrazovému a studiu téhož.

„Jan Švankmajer není ještě známý početnějšímu francouzskému publiku, ale myslím si, že dnes sem do sálu přišli lidé, kteří dobře znají Švankmajerovu tvorbu,“ říká mi Pascal Vimenet, uznávaný pařížský kritik a producent. „Možná nebudou všemu úplně rozumět, to se může stát, ale takové jsou jeho filmy. Jakékoliv interpretace a pocity jsou otevřené,“ dodává.

Jestli Francouzi však něčemu rozumějí, tak kromě jídla a pití určitě filmu. Přehlídka snímků svérázného českého umělce byla pro ně svátkem, který jim pomáhalo připravit i České centrum v Paříži. Jeho ředitelem je Martin Bonhardt.

„Chystá se to už několik let. Je to náročný projekt a jsme rádi, že máme za partnera právě Forum des images, protože to je kino, které má ve Francii velice dobré renomé. Je známé právě tím, že dělá projekty tohoto typu, trochu mimo hlavní proud. Švankmajer tu je známý, sice ne tolik jako v České republice, nicméně na premiéře nového díla pana Švankmajera bylo v sále 400 osob, což považujeme za velký úspěch,“ říká ředitel.

Na přehlídce byly k vidění Švankmajerovy filmy od roku 1964 do roku 2010, včetně nejnovějšího snímku Přežit svůj život. Ten má předmluvu. „Měl jsem ji i v předchozím filmu Šílení. Proč by nemohl mít film předmluvu? Má ji kniha, tak ji autor uvede i do filmu. Tady to má ještě ten význam, že diváka uvedu i do techniky, protože je to nezvyklá technika a je lepší, když si na ni divák zvykne alespoň trochu v předmluvě, než aby si zvykal, když film běží,“ vysvětluje autor.

Film je animovaný bez pomoci počítačů, prý aby nebyl moc drahý. „Film je opravdu dělaný klasickou metodou jako večerníčky. Ale protože těch fází jsou tisíce a desetitisíce a nikdo by se v tom nevyznal, museli jsme nakoupit počítače a používali jsme je na archivování fází,“ upřesnil. A film má autora, který je stále svůj, a proto mu publikum tleská.


Zvětšit mapu: poloha kina Forum des images v Paříži
autor: jap
Spustit audio