Jan Schmid: Prodaná nevěsta ve Studiu Ypsilon se ptá po české identitě

12. leden 2013
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jan Schmid, umělecký šéf Studia Ypsilon

Výtvarníci prý většinou bývají introverti, kteří vyhledávají samotu ve svém ateliéru, divadelníci prý zase extroverti s touhou se předvádět. „To já jsem samotář a sólista,“ podotýká v rozhovoru s Václavem Žmolíkem Jan Schmid, režisér, výtvarník, scenárista, divadelní šéf, herec a v neposlední řadě zakladatel pražské Ypsilonky.

Pražskému Studiu Ypsilon se podařil historický úspěch. Ve středu tam odehráli 400. reprízu představení Prodaná nevěsta – s Markem Ebenem, Jaroslavou Kretschmerovou nebo Jiřím Lábusem v hlavních rolích.

Režisér úspěšného představení a zároveň umělecký šéf Ypsilonky Jan Schmid si to vysvětluje jednoduše. „Asi jde o představení, které v této době potřebujeme. Jinak by na něj lidé nechodili. Koneckonců i tak se Prodaná nevěsta do repertoáru původně dostala. Zaujalo mě její české téma,“ vzpomíná.

Pokládat otázky týkající se české identity – i taková může být úloha Prodané nevěsty na repertoáru Studia Ypsilon. „Některé věci bychom si zkrátka měli připomínat,“ shrnuje Jan Schmid.

Prodanou nevěstu už ve Studiu Ypsilon hrají neuvěřitelných 17 let. A podle Jana Schmida nejen že někteří herci téměř nestárnou, ale za ty dlouhé roky se prý představení vlastně příliš nezměnilo.

„Každé představení, které je nasazeno na delší dobu, má určité unavené období, kdy se některé věci opakují,“ zamýšlí se umělecký šéf Studia Ypsilon. „Živost a autenticita se podle mě udržují tím, že ani při zkouškách nikdy není nic zcela připravené,“ naráží na význam improvizace a kouzla divadelního okamžiku.

Jak divadlo, které se svými spolupracovníky stvořil, letos oslaví 50 let své existence? A kam by mělo směřovat dál? Také na to se Václav Žmolík svého hosta zeptal.

Záznam celého rozhovoru se Janem Schmidem a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: als
Spustit audio