Jako kluk si chodil do Tuzexu pro angličáky, dnes modely aut vyrábí ve velkém

21. březen 2017

Od dětského snu k prosperující firmě. I tak by se dala popsat cesta Radka Bukovského, majitele firmy Abrex. Společnost se specializuje na výrobu modelů domácích značek automobilů. „Malý rybník to není, produkce v Československu byla poměrně velká,“ říká. Co všechno taková výroba obnáší?

V osmi letech dostal z Tuzexu angličáka a v tu chvíli měl Radek Bukovský jasno. „V té době byly k sehnání modely, které vyráběl ITES nebo Směr, dnes velmi cenná auta, ale tehdy jsem si jich moc nevážil. Sháněl jsem pravé angličáky, které byly k mání pouze v Tuzexu. Kupoval jsem bony a za ně autíčka.“


Snažíme se vyrábět malé série. Autíčka, která budou mít sběratelskou hodnotu. Neděláme statisícové série.Radek Bukovský

„Šel jsem na metro a měl jsem autíčko v ruce. Napadlo mě: Proč se nevyrábí škodovky? Tenkrát mi nedocházelo, že by nebylo úplně komerčně úspěšné na západě vyrábět modely škodovek.“ Později s kamarádem založili společnost Abrex s myšlenkou, že jednou budou vyrábět česká autíčka.

Vyrábět modelů od konkrétní automobilky je náročný proces. „Musíte dokázat, že je umíte vyrábět, předat referenční vzorky a pak zažádat o licenci," popisuje Bukovský. Jeho firma už ale není v pozici začátečníků. Modely, které se teprve dostanou na trh získává již rok a půl předem.

Jak vznikl model autíčka s prezidentem Zemanem? „Škodu Superb už jsme vyráběli. Poslali jsme žádost na Hrad, přišla nám kladná odpověď a nechali jsme autorizovat vlastníka.“


Začali jsme dovážet auta, Abrex jsme dělali z nadšení. Cítím to dodnes, když děláte něco nového. První škodovkou byla Octavia Tour, dopadlo to naprosto katastrofálně.Radek Bukovský

Výroba moderních automobilů je jednodušší. Automobilka dodá 3D data a je možné s nimi rovnou pracovat. Od Felicie a starších neexistují. „Auto si musíme půjčit od dodavatele, velkým scannerem dva až tři dny skenujeme kapotu, ručním scannerem se zase interiér. Další dva až tři dny počítač data zpracovává do 3D modelu,“ vysvětluje Radek Bukovský.

Firma Abrex svou výrobu pomalu vrací z Číny domů. „Čína se prodražuje, konkrétně pracovní síla. Ale má to i další aspekty,“ říká Radek Bukovský. „Daří se to, ale jsme téměř na začátku. Znovu se to učíme. Dnes v Čechách například není firma, která by byla schopná vyrobit formu na autíčka.“

autor: jaw
Spustit audio