Gazdík: Snad se nám podaří změnit maturity do školního roku 24/25. Cílem je stabilita a motivace
Pro 77 tisíc maturantů v pondělí startují didaktické testy. Někteří studenti říkají, že kvůli pandemii koronaviru nejsou dobře připraveni. A ministerstvo školství chystá modernizaci maturit. „Letos o tom začala veřejná diskuze díky návrhu think tanku Univerzity Karlovy Vzdělávání 21. Věřím, že během roku dojdeme k cíli diskuze a najdeme styl a typ maturity, která bude stabilní a benefitem pro praxi,“ potvrzuje ministr školství z hnutí STAN Petr Gazdík.
Letos budou mít maturanti víc času na vypracování didaktických testů. V jazycích o deset minut, v matematice o čtvrt hodiny. Proč tak vláda rozhodla?
Snahou je, aby maturanti byli co nejméně stresováni. Oni sami se kvůli lockdownu cítí být stresováni, a proto chceme, aby byli v určité psychické pohodě. V minulosti se ukázalo, že 80 procent maturantů mělo problém s předepsaným časem, a proto jsme jim ten čas prodloužili, aby šlo skutečně o znalosti, nikoliv o stres.
Čtěte také
Posledních devět let klesá zájem studentů o maturitu z matematiky. Letos si ji zvolilo jen 17 procent středoškoláků, v roce 2012 to bylo 44 procent. Co za tím je?
Možná i diskuze o povinné maturitě z matematiky, které ji dělají obávanou. Myslím si, že součástí nové maturity z matematiky by neměla být matematika jako taková, ale přírodovědecký základ společně s fyzikou, chemií. Aby to bylo něco, co dnešní maturanti zvláště ve světě čísel, počítačů a IT techniky potřebují.
Vláda, se zavázala, že změní maturity tak, aby odpovídaly 21. století. Co přesně by se tedy mělo změnit?
Především o tom musíme diskutovat. Každý chce pro své děti to nejlepší a každý si myslí, že je odborník, takže se objeví spousta návrhů a kritiky. Nicméně cílem má být, že maturita má být v příštích deseti letech stabilní, nějaký konsenzus politický i odborný.
Čtěte také
Osobně bych si přál, aby maturita zvýšila motivaci, aby studenti státní část mohli dělat opakovaně v průběhu studia v případě, že se cítí být na předmět připraveni. A aby státní část byla vstupenkou do profilové školní části, kterou logicky bude mít jiné učiliště a třeba prestižní gymnázium.
Kdy přijdete na vládu s konkrétním plánem?
Přál bych si, aby to bylo ve školním roce 23/24. Ale realističtěji to vidím na školní rok 24/25. Pevně doufám, že to bude ještě za naší vlády, že se naší vládě podaří změnit základní věci ve školství – obsah vzdělávání, maturity i přijímací zkoušky.
Související
-
Problémoví žáci posouvají člověka dál a vedou k reflexi vlastní práce, říká učitel z hnutí Otevřeno
Daniel Pražák učí na základní škole v Praze, prošel si ale i školami v odlehlých částech republiky. Věnoval se dětem v dětských domovech a učil i děti ulice v Kongu.
-
Dostane Ukrajinec před českým prvňákem přednost? To by se stát nemělo, tvrdí poslankyně Zajíčková
Jsou ředitelé škol a učitelé připraveni přijmout ve třídách děti ukrajinských uprchlíků? Hostem byla poslankyně Renáta Zajíčková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.