Crowdfundingu se v Česku daří. Lidé posílají peníze hudebníkům, autorům, ale i na komunitní centra

prasátko
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy prasátko

Češi si navzájem pomáhají plnit sny. Ve finančních sbírkách na nejrůznější projekty se v republice vybralo už prvních 100 milionů korun. O peníze od lidí si na webech jako Hithit, Startovač nebo Nakopni mě říkají mladí spisovatelé, podnikatelé nebo kapely, které chtějí vydat album.

Peníze vybírala v rámci takzvaného crowdfundingu, tedy v překladu hromadném nebo davovém financování, například kapela Gingerhead. Vznikla loni v Praze a za peníze chtěla vydat své první album: „Ahoj, my jsme kapela Gingerhead a kromě toho, že máme rádi zázvor, tak spolu hlavně děláme hrozně rádi muziku.“

Čtěte také

Skupina žádala veřejnost o 55 tisíc korun na pronájem studia, mixování hudby a na výrobu samotného CD. „Máme vytvořeno asi 20 písniček. Část z nich jsme se rozhodli zachytit na naše debutové EP. A nebudeme zastírat, že jde o peníze. Budeme potřebovat vaši pomoc,“ oznamovali hudebníci.


Ve Spojených státech lidé přispívají nejvíc peněz na projekty designérů nebo autorů nových videoher. Právě ty jsou pilířem amerického trhu a dokáží získat největší částky. Často platformu využívají k předprodeji svých produktů a vybere se často víc, než v projektu požadovali. Rekord mají designéři hodinek Pebble, kteří požadovaných 0,5 mil dolarů vybrali během 17 minut. Nakonec dostali víc než 20 milionů dolarů.

Pražští hudebníci do 45 dnů, tedy do časového limitu, vybrali ještě víc peněz, než žádali. Projektů, které se týkají hudby, je na českých crowdfundingových webech nejvíc. Říká datový novinář Českého rozhlasu Jan Boček.

„Nejvíc se v Česku daří hudebníkům, přes HitHit nebo Startovač získali peníze na nové album třeba Mňága a Žďorp, Lenka Dusilová nebo skupiny Vltava a Už jsme doma. Většinou jde ale spíš o drobné projekty méně známých kapel. Dobře se u nás daří taky těm, kteří chtějí publikovat knihu, jak píšícím autorům, tak kreslířům komiksů, tak fotografům. Slušnou šanci uspět mají také projekty spojené s komunitou lidí – stavební úpravy centra nebo například pořádání tematického festivalu,“ říká.

V rámci sbírkových akcí vybrali Češi nejvíc peněz přes web Hithit, který funguje čtyři roky. Jde o 67 milionů korun. Podle vedoucí Jany Ecksteinové lidé průměrně posílají na projekty zhruba tisícikorunu. Když se autorovi projektu podaří cílová částka vybrat, přispěvatel pak dostane odměnu.

03197310.jpeg

„Odměny většinou souvisí daným projektem – můžou být od knížky komiksů, přes hudbu v MP3, vstupenky nebo do speciální lóže až po velké odměny, že vám někdo třeba vyrobí sérii baťohů pro vaší firmu,“ vysvětluje.

Vedle hithitu lidé posílají peníze na projekty také přes Startovač, který pomohl sesbírat za poslední čtyři roky 45 milionů korun. Přes tento portál se vybrala zatím rekordní částka – na tichomořskou expedici žlutých Trabantů Češi poslali přes 2 miliony 800 tisíc korun.