České školství ve srovnání s jinými státy světa

22. září 2004
Vaše téma

Jak vyznívá české školství ve srovnání s jinými státy světa, na to se dnes pokoušelo odpovědět Vaše téma. Na pomoc jsme si vzali nová studia Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj. OECD porovnává paletu školských systémů ve světě každý rok. A letos podvanácté mezi třicítku zemí zahrnula také Českou republiku.

Michaela Kleňhová: Česká republika se řadí mezi země s poměrně vysokou úrovní vzdělanosti obyvatelstva, protože zhruba 88 procent obyvatel má minimálně střední vzdělání, což v jiných zemích není až takovým zvykem. Na druhé straně máme poměrně nižší účast v terciálním vzdělávání a vydáváme na vzdělávání méně peněz než ostatní země OECD.

Podle pracovnice Ústavu pro vzdělávání, Michaely Kleňhové, vyplynulo, že plat českého pedagoga patří k nejnižším v zemích organizace. Průměrné roční platy učitelů na druhém stupni základních škol se pohybují od méně než 10 tisíc amerických dolarů na Slovensku až po více než 50 tisíc dolarů ve Švýcarsku. Částka je přepočtená na kupní sílu. Český učitel bere podle přepočtu zhruba 25 tisíc dolarů ročně.

Petra Buzková: Za poslední dva roky se podařilo poměrně výrazným způsobem navýšit ty platy ve školství. Především základní školství se srovnalo se školstvím středním. Kromě toho vstoupí v účinnost zákon o pedagogických pracovnících, který zavádí specializační příplatky, které značným způsobem upevňuje pracovně právní pozici učitelů, to znamená, že já tím chci říct, že rok od roku se ta situace učitelů postupně lepší.

Konstatuje ministryně školství, Petra Buzková. Říká, že studie OECD sleduje a jejími výsledky není překvapená.

Petra Buzková: Ta česká republika zaujímá místo, které prostě pro mě není překvapující, samozřejmě, nicméně ve většině ukazatelů se pohybuje kolem průměru, jsou dokonce ukazatele, kde je nadprůměrná.

I když v České republice má 88 procent lidí úplné střední vzdělání, což je ve srovnání se světem nadprůměrný počet, postrádáme vysokoškoláky, kterých je stále málo. Mimo to nás studie pozoruje, že náš stát stále málo investuje do vzdělávání. Soudě podle reakce ministryně školství, bude tomu tak i nadále.

Petra Buzková: Snažíme se každoročně navyšovat finanční prostředky do školství, nedá se to udělat skokově. To jsou finanční prostředky za školní rok 2001, 2002. Já věřím, že v letošním roce by ty prostředky již byly vyšší.

Největší podíl hrubého domácího produktu na vzdělávání dávají v Dánsku, v Koreji a ve Spojených státech. Český podíl HDP se pohybuje kolem 4,2 procenta. V Turecku jenom dokonce kolem 3,5 procenta.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: ela
Spustit audio

Více z pořadu