Bojujeme s předsudky. Filmové fondy by měly mít v ženy větší důvěru, apelují producentky
V Karlových Varech je osm mezinárodních premiér českých snímků. Ani jeden z nich ale není režírovaný ženou, pouze za jedním z nich stojí producentku. Z analýzy datového týmu serveru iROZHLAS.cz vyplývá, že režisérky stojí pouze za desetinou českých filmů a jenom za šesti procent těch hraných. „V dokumentárním filmu jsou režisérky mnohem úspěšnější, ale jen proto, že se pohybujeme v nižších rozpočtech,“ potvrzují data producentky Julie Žáčková a Maja Hamplová.
Jak vnímáte výsledky zmíněného průzkumu?
Julie Žáčková: Je to smutná realita, které se ale intenzivně věnuji. S kolegyní Dášou Sedláčkovou jsme založily platformu Girls in film, která by tuto situaci měla trošku zlepšit. Statistiku jsem samozřejmě četla a nebylo mi z toho příjemně, ale nebylo to pro mě překvapující.
Čtěte také
Jak se na to díváte vy?
Maja Hamplová: Stejně jako Julie. Jsem vděčná, že Julie s Dášou s platformou Girls in film přišly. Bavila jsem se o tom s mnoha holkami, a máme teď v zádech větší pocit bezpečí – je tady něco, co nás dává do kupy a nabízí bezpečný prostor.
Protože už točíme hodně filmů, tak, než být jen naštvaný, jsme třeba s producentem Matějem Chlupáčkem přistoupili k reálným opatřením.
Jaká jsou ta opatření?
Maja Hamplová: Přistoupili k tomu, že dáváme práci scenáristkám, střihačkám, které mají malé děti, miminka nebo jsou těhotné. Snažíme se jim upravit prostředí tak, aby mohly být mámy a zároveň se nemuseli vzdát své práce.
Vypadá to tak, že už ve chvíli, kdy vytváříme rozpočet, pracujeme s položkami jako jsou školky a hlídačky. Snažíme se jim dopředu upravit timing postprodukce tak, aby nepracovali dvanáct hodin, aby to měly smysluplně rozdělené a mohly být oboje dvoje. Pro mě je také téma. Člověk může být mámou a nemusí filmařskou práci opustit.
„Tomu nerozumíš“
Ženy jsou naopak častěji asistentkami režie, střihu či zvuku než samotnými režisérkami, střihačkami a zvukaři. Ke kameře se muži dostávají dokonce dvacetkrát častěji než ženy. Opravdu je i dnes ta profese tak fyzicky náročná?
Julie Žáčková: To je právě předsudek, který se týká technických profesí – specificky právě kamery. Bavila jsem se spoustou mých kolegyň, které jsou kameramanky. Často mi vyprávějí historky o tom, že je od toho producenti nebo režiséři zrazující.
Říkají: „Vždyť je ta kamera strašně těžká, to je hrozně složitý, tomu nerozumíš. Kluci ti to odnesou, nestarej se tak o to...“ To je s dnešním technologickým posunem blbost.
Kameramani a kameramanky můžou mít kamera-operátory a jenom stát u monitoru, vytvářet záběry, řídit svícení scény a kameru ani nemusí držet v ruce.
Maja Hamplová: Mimoto je dost kameramanek, které jsou na tom fyzicky lépe než leckteří kameramani.
Je dost kameramanek, které jsou na tom fyzicky lépe než leckteří kameramani
Čím by ke změně mohly přispět instituce? Co by měli dělat ti, kteří spravují veřejné finance investované do české kinematografie?
Čtěte také
Julie Žáčková: V tom se dá hezky inspirovat zahraničním prostředím. Například švédský filmový fond zavedl výzvu speciálně určenou debutujícím režisérkám.
To znamená, že trošku donutil producenty a producentky, aby hledali i ve vodách, kde předtím nehledali. To je třeba jedna z možností, jak v tomto směru inspirovat i lokální producenty.
Hodila by se i větší odvaha v udělování grantů a fondů. Myslím si, že statistika, kterou jste zmiňovali, uvádí, že třeba v dokumentárním filmu jsou režisérky mnohem úspěšnější. Ale právě proto, že se pohybujeme v nižších rozpočtech.
Kdežto u vyšších rozpočtů, u hraných filmů, převažují režiséři. Řekla bych – mít větší důvěru i v ženy, že to zvládnou a dokážou s většími rozpočty pracovat.
Čtou po premiérách producentky Julie Žáčková a Maja Hamplová kritiky svých filmů? Jak probíhají castingy? A které role jsou na obsazení nejnáročnější? Poslechněte si rozhovor v audiozáznamu.
Související
-
Postavy se mi nikdy nevymkly z rukou, ale objevuji v nich sama sebe, popisuje herečka Barešová
„Začátky v rozhlase byly tvrdé, protože jsem strašně špatně četla nahlas. Vůbec mi to nešlo, ale i přesto mě do Dismanova souboru vzali,“ vypraví Denisa Barešová.
-
Točí film o rozhlase a sovětské invazi. „Tehdy se lidé začínali bavit, nemazali se s tím,“ říká Mádl
„Měl jsem i možnost dělat Vlny dřív, ale netroufl jsem si na to. Chtěl jsem mít před tím natočený ještě jeden film,“ říká režisér o snímku Vlny o Českém rozhlase.
-
Ředitel filmového archivu: Nejenom Forman a Chytilová. Zrcadlem společnosti jsou i amatérská videa
Národní filmový archiv oslavil osmdesát let své existence. Kolik filmů a předmětů má ve svých sbírkách? Jaký je zájem o starší české filmy? A jak pokračuje digitalizace?
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.