„Avantgarda inspirovaná klasicismem.“ Sochu českého autora Karla Vogela v Londýně čeká rekonstrukce

Sochař Karel Vogel, rodák z Českých Budějovic, není u nás příliš známý. Svoji uměleckou kariéru zahájil v předválečném Československu, ale v roce 1938 byl ale nucen emigrovat do Velké Británie. Jeho poslední dílo – obří socha ležící ženy – v londýnské čtvrti Hammersmith se brzy dočká rekonstrukce.

 

Nadrozměrná socha ženy leží na levém boku a vypadá to, jako by postava levitovala. Hledí přitom na mimořádně rušnou ulici, kde v šesti pruzích proudí kolem tisíce a tisíce aut.

„Když stála modelem, opírala se o koště,“ popisuje Alex Cardew. Mluví o své matce, která stála sochaři modelem

„Vidíte, jak je ta postava silně nakloněná? Když stála modelem, opírala se o koště. Měla před sebou stojan na noty, aby si mohla číst knihu. Stát modelem je asi dost nuda,“ hodnotí šedesátník Alex Cardew. Mluví o své matce, která stála sochaři modelem.

Utekli před Hitlerem

„Máma se narodila ve východním Německu v roce 1930. Na konci války se přestěhovala do Berlína, a když potom padla železná opona, uprchla do Británie. Byla to velmi vzdělaná žena, mluvila rusky, německy, francouzsky a samozřejmě anglicky,“ vypráví.

„Když studovala, přivydělávala si jako modelka na umělecké škole. Tam potkala mého otce. Ten ji také seznámil se svým učitelem, kterého velmi obdivoval, a to byl doktor Vogel.“

Tak se stalo, že emigrantka z Německa Jutta Zemkeová stála modelem židovskému uprchlíkovi z Československa Karlu Vogelovi.

„Poněkud moderní socha“

Práce na rozměrné betonové soše trvala rok.

„Je to velmi zajímavá ukázka poválečného umění. Z doby, kdy umělci začali experimentovat s materiály. Avantgardní dílo je inspirováno klasicismem. Postava je zčásti nahá, zčásti je zakrytá skoro klasickou draperií,“ říká Nicola Staceyová, ředitelka nadace London Herritage Trust, která pečuje o londýnské památky.

Když byla Vogelova socha na londýnském předměstí instalována, vzbudila silné reakce. Většinou negativní

Vogelova socha je vyrobena z betonu v trojnásobku životní velikosti. Když byla na londýnském předměstí instalována, vzbudila silné reakce. Pravda, většinou negativní.

„I když je to opravdu patrné na první pohled, lidé se ptali: Je to muž nebo žena? Doktor Vogel reagoval okouzlujícím způsobem a trpělivě vysvětloval: ‚Ano, uvědomuji si, že ta socha je poněkud moderní. Ale věřím, že se vám časem zalíbí.‘ Podle mého soudu je to jedna z vůbec nejhezčích soch v Londýně,“ dodává Nicola Staceyová.

Nedoceněná avantgarda

Když Karel Vogel uprchl před nacisty do Británie, bylo mu 40 let a měl už za sebou kariéru v Československu. Před válkou vystavoval například i v Benátkách. V Londýně vedl uměleckou školu a tvořil. Posledním jeho dílem byla právě socha ležící ženy v londýnské čtvrti Hammersmith.

Zub času zahlodal a dílo potřebuje opravu. Socha už má za sebou nejrůznější expertízy včetně rentgenu a sbírka, kterou nadace vypsala, už je téměř u konce. Práce na obnově památky by měly začít ještě před začátkem zimy.

„Ani v Británii není Karel Vogel všeobecně známým, byť ve své době patřil k opravdu avantgardním umělcům. Moderních sochařů je ale prostě mnoho. Rozhodně je to ale dílo mimořádně kvalitní a snažíme se, aby místní obyvatelé věděli, jak hodnotné umění mají před domem,“ říká Nicola Staceyová.

Plán počítá nejen s restaurováním samotné sochy. Poblíž bude umístěna informační tabule a změn dozná i poněkud zpustlý parčík, aby sochu mohli obdivovat řidiči jedoucí po sousedící výpadovce. A že jich je.

autoři: Jaromír Marek , and
Spustit audio

Související