Antivirus: Množství znuděných dětí ve školách je pořád stejné. Nezáleží na zákazu nebo povolení mobilů

9. září 2024

Patří mobily do škol? Snaha vsetínské radnice zakázat mobily ve školách rozdmýchala veřejnou debatu. Jsou mobily v rukách dětí škodlivé, nebo mají i své přínosy? A jaké? To je téma Antiviru s Janou Magdoňovou a Honzou Cibulkou.

Pro zákaz mobilů ve školách se musí rozhodnout samy školy. „Mají k tomu oporu v zákoně už od roku 2020, paragraf načetla poslankyně Marcela Melková z hnutí ANO, sama bývalá ředitelka základní umělecké školy. Jelikož to byl poslenacký pozměňovací návrh, tak  k němu nemáme důvodovou zprávu,“ objasňuje Jana Magdoňová.

Čtěte také

Běžně dnes platí, že děti mají mobily během vyučování v taškách a vytáhnout je můžou jen o přestávkách nebo na pokyn učitele, který je chce využít při výuce. „Teď ale začínají některé školy zavádět kompletní zákaz mobilů ve škole, tedy děti je musí při příchodu odevzdat do krabice nebo zamknout do skříně, a dostanou se k nim až po skončení vyučování,“ dodává Jan Cibulka.

Omezit kyberšikanu

Školy zákazem mobilů chtějí omezit kyberšikanu, případně zlepšit akademické výsledky dětí a předcházet závislosti u dětí na mobilních telefonech nebo hrách. „Zaznívají argumenty, že po zákazu mobilních telefonů se budou děti více bavit mezi sebou, případně trávit víc času pohybem. Zastánci zákazu často zmiňují akademické studie, ale často nejsou konkrétní, o jaký výzkum se jedná,“ říká Magdoňová.

Čtěte také

V posledních letech také vyšlo několik knih, které argumentují ve prospěch zákazu mobilů u dětí. Asi nejznámější je Kniha Anxious generation, tedy úzkostná generace od Jonathana Haidta.

„Telefon skutečně může odvádět pozornost, narušuje soustředění a může hrát roli při kyberšikaně. Ale není to černobílé,“ míní Magdoňová. A Cibulka dodává: „Mluvili jsme o tom s Natalií Nevřelovou, kognitivní psycholožkou z Národního ústavu duševního zdraví. Podle ní jsou studie, které se problémem zabývají často vytržené z kontextu. Zmiňují třeba údajný pokles kyberšikany, ale vůbec neřeší, jestli nevzrostla po zákazu mobilů klasická šikana. Navíc kyberšikana se děje i v čase mimo školu, tedy večer a o víkendech.“

Chybí argumenty?

Studie, která se zabývala situací v Česku, upozorňuje, že množství znuděných dětí ve školách je pořád stejné a nezáleží na zákazu nebo povolení mobilních telefonů.

„Co se týká popularizační knihy Jonathana Haidta, tak na tu napsali kritiku vědci z Masarykovy univerzity. Upozorňují, že kniha je plná zkreslených informací, nepravd. Autor špatně pracuje s daty a pomíjí důkazy, které nemluví ve prospěch jeho přesvědčení. Takže kniha je sice čtivá, ale na závěry z ní se rozhodně nedá spolehnout,“ hodnotí Magdoňová.

Čtěte také

Je tedy nesmysl telefony ve škole zakázat? Vždy záleží, o jakém dítěti se bavíme. U malých školáků to fungovat může, ale starší děti takový zákaz jednoduše obejdou. „Takže pokud třeba vaše škola zákaz zvažuje, určitě je na místě se detailně ptát na důvody. Protože v některých situacích to může dávat smysl, a v některých vůbec,“ domnívá se Cibulka.

Psycholožka Nevřelová pak dodává, že zejména u adolescentů je důležité učit se sebekontrole. Když jim mobil vezmete, ještě například s argumentem, který jim nedává smysl nebo bez argumentu, tak to pozitivní dopady mít nebude. „Navíc jakmile pak přejde na vysokou školu, kdy mu už nikdo mobil nezakáže, mladý člověk seberegulaci nebude zvládat,“ upozorňuje Magdoňová.

V neposlední řadě je pro školy prakticky nemožné zákaz telefonů vynutit zejména u starších studentů.

Jak to řešit?

Čtěte také

„Opět se vracíme k radám, které tady v Antiviru zaznívají pravidelně. Rodiče se musí se svými dětmi bavit o tom, co dělají online, ukazovat a vysvětlovat rizika, která s sebou technologie přináší. Ale zároveň šmahem neodmítat jejich výhody,“ opakuje Magdoňová s tím, že rodič musí jít příkladem – těžko totiž dítěti vysvětlíte, že telefon je pro ně špatný, když sami jako rodiče na něm trávíte spoustu času.

Psycholožka Nevřelová doporučuje například nastavit si pravidelný rodinný čas doma bez elektroniky. Třeba společné večeře. Mobil striktně nezakazovat, ale spíš pozitivně motivovat k tomu, aby ho nevyužíval.

„Podobně by to měly řešit i školy, tedy místo striktního zákazu mobily v určitých časech omezit a nabízet dětem alternativu, přístupné školní hřiště nebo klubovnu s deskovými hrami,“ uzavírá Magdoňová.

Spustit audio

Související