Zpátky do školy. Jak zvládnout přesun z prázdnin do školních lavic?

Kdy pořídit dítěti mobil? Nedržte se věku, ale dovedností dítěte. Musí vědět, co ho tam může potkat, radí expertka

Někteří rodiče teď krátce před začátkem školy řeší i to, jestli svým dětem pořídit mobily, aby s nimi byli lépe ve spojení. Co všechno jim s telefony dovolit, nebo naopak zakázat? V závěrečném díle seriálu ke startu nového školního roku s tím poradí proděkanka Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a zakladatelka iniciativy Digitální zdraví dětí Michaela Slussareff.

Existuje ideální věk, kdy dítěti mobil pořídit?

Čtěte také

Já se většinou vyhýbám takovým ideálním číslům – kolik času nejvíc, jaký věk je ideální... Všichni to mají dost jinak. Je lepší nedržet se věku, ale držet se nějakých dovedností. Ve chvíli, kdy dítě ví, co ho tam může potkat, umí třeba s telefonem/tabletem zacházet nejen pro zábavu, ale umí tam najít i věci, které ho mohou poučit, nebo umí naplánovat výlet... Myslím si, že v tu chvíli je to fajn. Používám termín „digitální řidičák“. Ve chvíli, kdy si splní dovednosti, může telefon nebo počítač používat samo.

Jak by měli rodiče mobil zabezpečit? Stačí nějaká aplikace pro rodičovskou kontrolu?

Určitě by měli mít aplikaci pro rodičovskou kontrolu, je jich docela dost a některé to nastavení mají vcelku jednoduché, některé jsou zdarma, některé jsou placené... služeb je docela dost. Ale to slovo „stačí mít – nestačí. Možná je dobré nad tím přemýšlet, jako když vaříte, máte kuchyňskou minutku, ta vám pohlídá vajíčka, ale neuvaří vám je. Musíte je sami vyndat. Člověk musí dávat pořád pozor, protože to není všespásné.

A jaká pravidla bychom si měli s dětmi nastavit, aby nebyly „věčně na mobilu“?

Čtěte také

Některým dětem vyhovuje mít limit, některým dětem vyhovuje mít limit na telefonu tím způsobem, že se jim to vypne samo, některým dětem vyhovuje mít týdenní limit. Ale v rámci toho, že tento seriál je o nástupu do školy, všichni dobře víme, že ve škole je to o tom, že každý den je jiný. Někdy chodíte domů v osm večer, tam se to už asi nevejde.

Digitální technologie by neměly zabírat veškerý volný čas.

Je potřeba to nastavovat podle toho, kolik nám zbývá volného času. Jednoduchá poučka by byla, že digitální technologie by neměly zabírat veškerý volný čas. Mělo by to být třeba půl na půl, aby ještě děti měly možnost trávit čas jinak.

To znamená, že polovina volného času stráveného na telefonu je v pořádku?

Čtěte také

Odpovědi nejsou tak jednoduché. Není to jen o čase, je to o tom, jakým způsobem to dítě používá, jestli tam dělá něco nebezpečného, s kým se tam potkává, jestli si tím řeší nějaké problémy... je to složité. Ta poučka není úplně jednoduchá.

Jaká pravidla by měla být nastavena ve škole? Používat telefon v hodině je asi špatně, ale co o přestávce?

Záleží, jestli se mě ptáte na můj osobní názor, nebo na legislativu v České republice. Legislativu na to nemáme, každá škola si to může nastavit ve školním řádu, jak chce. Ale obecně v rozvinutých evropských zemích jsou minimálně na prvním stupni mobily zakázané i o přestávkách. A já si osobně myslím, že je to dobře.

autoři: Petr Král , vma
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.