Absolutní muzikalita, shrnuje podstatu úspěchu Morriconeho filmové hudby šéf Českého národního symfonického orchestru
Slavný skladatel filmové hudby Ennio Morricone už počtvrté vyprodal O2 Arenu. V pondělí se v Praze představí naposledy. A jako už tradičně ho doprovodí Český národní symfonický orchestr. Na jevišti nebude chybět ani jeho zakladatel a zároveň šéf Jan Hasenöhrl, který v něm hraje na trubku.
Jan Hasenöhrl chtěl být hokejovým brankářem, ale protože hrál zároveň i na trubku a v sedmnácti letech udělal konkurz do filmového symfonického orchestru, bylo o jeho kariéře rozhodnuto.
Toužil neúspěšně po vlastním jazzovém klubu, nějaký čas působil i ve Spojených státech a nakonec před téměř pětadvaceti lety založil orchestr, který si žádají známí světoví interpreti i skladatelé.
Beatles, Tarantino a Hasenöhrl
Jan Hasenöhrl ale zůstal pořád trumpetistou a za vrchol své kariéry, alespoň co se zážitku týče, považuje nahrávání hudby k filmu Osm hrozných Quentina Tarantina ve slavných londýnských studiích Abbey Road.
„Točili jsme přímo do vinylu a naživo, absolutně bez možnosti udělat jakoukoliv chybičku,“ vzpomíná Jan Hasenöhrl na natáčení ve slavném studiu č. 2, kde nahrávali i Betales. „Sledoval nás při tom Quentin Tarantino a hlavní protagonisté filmu – Kurt Russell a Walton Goggins. Nehrálo se to úplně jednoduše,“ připouští.
Povídáme si v Paříži, kde Český národní symfonický orchestr Ennia Morriconeho také doprovázel. Na slavném skladateli filmové hudby českému hudebníkovi imponuje především jeho trpělivost, pokora a absolutní muzikalita, s jakou se během své dlouhé kariéry setkal prý jen párkrát.
Souboj hudebních velikánů
Pařížský koncert využil Jan Hasenöhrl i k setkání s dalším známých skladatelem filmové hudby. Vladimír Cosma je podepsán pod filmy jako Velký blondýn s černou botou, ale i Roztržitý, Křidýlko nebo stehýnko či Hračka.
„Dělali jsme spolu dvouapůlhodinový koncert letos na Prague Proms a byl to obrovský zážitek. Padli jsme si do oka a plánujeme společné turné,“ říká český hudebník.
Není tedy vyloučeno, že někdy v budoucnu, bude Český národní symfonický orchestr doprovázet Vladimíra Cosmu na jeho turné. Mimochodem, právě Cosma složil na místo Morriconeho hudbu k jednomu známému filmu.
„Hudbu k legendárnímu filmu Zvíře s Jeanem Paulem Belmondem měl původně dělat Ennio Morricone. Pak se o to lehce na dálku poprali právě s Vladimírem Cosmou,“ vypráví Jan Hasenorhl, jak došlo k tomu, že Cosma nakonec složil hudbu i k tomuto snímku.
Morricone už koncerty výrazně omezuje, ten zítřejší v Praze bude jeho poslední. Na závěr se tedy ptám, co má Jan Hasenhorhl z jeho skladeb vůbec nejraději. „Samozřejmě že jeho westerny jsou nádherné, ale já zbožňuju především tři jeho snímky – Malenu, Sicilský klan a Oběti války,“ uzavírá.