80 let od operace Market Garden: Vzpomínkový konvoj připomněl jednu z velkých bitev 2. světové války

Desetitisíce Britů, Američanů, Kanaďanů, ale i skupinky Poláků a Čechů se v září 1944 pokusily dobýt několik důležitých mostů přes řeku Rýn a vstoupit do nacistického Německa. Ambiciózní operace Market Garden sice nesplnila své hlavní cíle, do dějin se ale zapsala jako jedna z největších bitev druhé světové války. V Belgii a Nizozemsku ji po 80 letech připomněli a částečně zrekonstruovaly stovky nadšenců s dobovými vojenskými vozy a uniformami.

„Tohle je Harley Davidson WLC, je to motorka z Kanady,“ ukazuje mi mladý muž oblečený v khaki plášti a kulaté vojenské helmě v rychlosti svoji motorku. Sám se představuje jako Friedman a je součástí dlouhé kolony historických vozů, která právě vyráží ze severobelgického města Leopoldsburg na sever do Nizozemska.

Stovky nadšenců do vojenské historie putovaly v druhé půlce září po několik dní v dlouhé vojenské koloně historických tanků či džípů ze severu Belgie do Nizozemska

„Pojedeme přesně stejnou trasu, kterou spojenci absolvovali před 80 lety, tedy na cestu do Arnhemu. Ale stejně jako oni tam nikdy nedorazíme, skončíme v Bemmelu...“ dodává a rychle se loučí, protože už musí vyrazit za ostatními.

Při operaci Market Garden v září 1944 výsadkáři na padácích a kluzácích nejprve úspěšně obsadili několik mostů. Střetli se ale s nečekaně silnými a připravenými německými jednotkami. Spojenecké pozemní síly se navíc pohybovaly pomalu, a tak se klíčové mosty nepodařilo udržet.

„Byla to obrovská událost druhé světové války. Bohužel nevyšla podle plánu,“ říká Kevin, který dorazil z Velké Británie a zdůrazňuje, že vidět dnes na jednom místě tolik britské vojenské techniky je velmi vzácné.

Přesně jako originál

Kolona vojenských nákladních vozů, džípů, tanků, motorek či sanitek je dlouhá několik set metrů a pomalu se sune ven z Leopoldsburgu. Potkávám tu i Mika a Jacka Smihovi, otce a syna z Essexu. „Jsem bývalý voják, strávil jsem 25 let v armádě,“ předesílá Mike.

Účastníci vojenského historického konvoje v dobových vozidlech

„Jsme tu dnes na připomínku vojáků, kteří před osmdesáti lety absolvovali tuhle cestu. Trvalo dlouho, než jsme dali tenhle džíp dohromady. Ale znali jsme veterána, chlapíka jménem Alec Borey, který byl součástí jednotky SAS. A tak jsme náš džíp předělali přesně tak, jak vypadal ten jeho, když v roce 1944 přišel do Francie, Holandska a Belgie.“

Mike vysvětluje, jak jeho skupinka dopravila veškerou techniku z Británie sem do Belgie: „Dojeli jsme dolů do přístavu a odtamtud trajektem. Nakonec na přívěsech sem do výchozího bodu. A odsud pokračujeme nahoru k Arnhemu.“

Češi v akci

Na místě je i dvanáctičlenná skupina z Česka, konkrétně z Plzně a Prahy. Za volantem džípu sedí Karel Polata.

„Přijeli jsme třemi vozy. Kluci z klubu vojenské historie z Plzně mají dva nákladní automobily Chevrolet. A my z Prahy jsme přijeli klasickým druhoválečným džípem,“ popisuje.

Čtěte také

„Náš džíp nese symbolicky emblémy 310. a 312. československé stíhací perutě RAF – a to je ta česká stopa operace Market Garden v roce 1944, protože obě tyto perutě se podílely aktivně na její podpoře.

Zbraně jen s povolením

Česká výprava je mezi kolegy z dalších států podle Karla Polaty výjimečná. „Kluci mají nejen dokonalou výstroj, ale na rozdíl od dalších cca 299 účastníků konvoje mají i výzbroj,“ vysvětluje.

„Vyjednali si – což v Holandsku vůbec jednoduché –, že s sebou můžou mít svoje zbraně, které používají běžně v Česku při ukázkách. A tím je jejich vůz výjimečný, protože bitvy se nevyhrávají přejezdy automobilů z bodu A do bodu B, ale vyhrávají se zbraněmi.“

Kolona vyráží z Belgie na sever směrem do Nizozemska. Čítá asi 350 vojenských vozů a za volanty a na korbách putuje na osm set nadšenců do vojenské historie. Připomínajísi tak tisíce vojáků, kteří před 80 lety při operaci Market Garden padli.

autoři: Zdeňka Trachtová , and
Spustit audio

Související