Životnost silnice je 25 let, vozovka ale vydrží pětkrát méně, obhajují silničáři časté uzavírky

Silničáři provizorně opravují výmoly u Týna nad Vltavou
Silničáři provizorně opravují výmoly u Týna nad Vltavou

Silnice jsou o prázdninách plné uzavírek a zúžení z důvodů oprav. Léto je totiž k údržbě vozovky nejvhodnější období. Jak je na tom kvalita našich silnic? A dá se nějak předejít jejich ničení?

Skupina studentů Katedry dopravního stavitelství Vysoké školy báňské Technické univerzity v Ostravě venku cvičně řeže beton. Podobně to v současné době vypadá i na řadě silnic u nás. Léto je zkrátka dobou oprav.

Proč jsou české cesty plné děr? V kvalitě silnic jsme až za Mexikem

Silnice s výmoly v Dobranově

Silné mrazy opět poničily české silnice. Na opravy po zimě připadají letos tři miliardy korun. Bude to stačit? Podle statistik Světového ekonomického fóra je Česká republika v kvalitě silnic na devětašedesátém místě za Mexikem nebo Maďarskem. Jak tuto situaci řešit?

„Asfalt se pokládá při teplotách kolem 120 až 150 stupňů, takže ten s horkem nemá žádný problém,“ říká odbornice na konstrukci vozovky Denisa Cihlářová, podle níž je léto k provádění oprav zvlášť vhodné. Teploty vzduchu lépe odpovídají technologickým pokynům pro pokládku jednotlivých vrstev a zároveň je minimum srážek.

Vozovka má krátkou životnost

Asi 95 procent všech silnic v České republice má horní vrstvu z asfaltových krytů, zejména mastixových. Jaký typ materiálu se použije, závisí na tom, jak bude komunikace zatěžovaná a kolik po ní bude jezdit nákladních vozů.

„Komunikace by měla vydržet po dobu životnosti jednotlivých materiálů, což je minimálně 25 let,“ přibližuje Denisa Cihlářová.

Nová uzavírka na 17. listopadu v Ostravě-Porubě

„Je přitom potřeba rozlišovat konstrukční a povrchové poruchy. Například výtluky jsou záležitostí krytu, který se opotřebuje, protože jeho protismykové vlastnosti mají životnost jen asi čtyři až šest let. Ale to, co je pod vrchní vrstvou vozovky, by mělo vydržet.“

Česko hledá nejhorší díru na silnicích. Loni bylo opraveno 500 výmolů z celkem 1344 nahlášených

Problémem, které obyvatele města často trápí, jsou také výmoly ulicích

Lidé mohou opět hlasovat o nejhorší díře na silnici v České republice – startuje anketa výmoly.cz. Silnice jsou po letošní tuhé zimě opět plné výmolů, najetí do výtluku přitom může na autě způsobit několika tisícovou škodu. Tématem se bude zabývat i dnešní speciál Radiožurnálu s vybranými hosty, který vysíláme v 17.05.

Chybí peníze

Frekventovanější silnice, které má ve správě Ředitelství silnic a dálnic, kraje a velká města, jsou neustále monitorované. „Speciální vozidla projíždějí jednotlivé úseky komunikací a vizuálně i experimentálně kontrolují stav vozovky,“ Popisuje odborný asistent se specializací na dopravní urbanismus Václav Škvajn.

Nasbíraná data se vyhodnocují a pak se rozhoduje, které úseky je třeba opravit s vyšší prioritou. A to je právě kámen úrazu českých silnic. V dnešní době se totiž rekonstrukce stíhají provádět až v době, kdy je stav komunikace havarijní, a to zejména na vesnicích. Klíčovou překážkou ve změně k lepšímu je nedostatek financí.

Spustit audio
autoři: Martina Pouchlá, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas