Zdeněk Svěrák
Známe ho jako herce a scenáristu, režii však podle svých slov přenechá jiným. To alespoň tvrdí Zdeněk Svěrák. S ním si v pondělním Hostu Radiožurnálu povídal moderátor Tomáš Pancíř. A ptal se například i na psaní scénářů. Co je na nich nejnáročnější?
Psaní scénářů je podle Zdeňka Svěráka klopotná práce. „Za povídku je odpovědný jen sám autor nebo nanejvýš nakladatel, který ji chce vydat. Jenže scénář se píše pro režiséra, který má právo veta,“ popisuje s tím, že právě režisérovi se scenárista musí podřídit.
„Nakonec třeba usoudíte, že to tak bylo dobře,“ doplňuje Zdeněk Svěrák s tím, že nejsnadněji se mu spolupracovalo se synem Janem Svěrákem na filmu Obecná škola. Naopak nejhorší vzpomínky si odnesl z práce na scénáři snímku Tmavomodrý svět. „Vzal jsem si sousto, které jsem předtím nekousal, totiž napsat válečný film,“ přiznává s tím, že nakonec scénář napsal nejlépe, jak mohl.
A protože nedávno vyšla Zdeňku Svěrákovi nová kniha pro děti s názvem Pan Buřtík a pan Špejlička, zeptal se Tomáš Pancíř i na ni. „Děti byly malé a byly rády, když jsem si vymýšlel,“ vzpomíná na zrod komické dvojice Zdeněk Svěrák s tím, že před lety napsal dva sešitové příběhy, které doplnil o další příběh.
Vůbec děti jsou podle Zdeňka Svěráka velice inspirující. „Otázky, které klade dítě, si nemůžete vymyslet,“ zmiňuje a prozrazuje, že právě od dětí rád přebírá dialogy do svých scénářů. Co ho kromě dětí nejvíc inspiruje? A proč je proti zvýšení DPH u knih? I na tyto otázky známý herec a scenárista odpověděl. Pokud jste rozhovor neslyšeli, můžete využít audio záznam v iRadiu.
Záznam celého rozhovoru se Zdeňkem Svěrákem a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.