Vysvědčení bude formální, žáci si mohou prospěch přijít napravit, říká viceprezident Asociace ředitelů ZŠ
Učitelé budou příští týden uzavírat klasifikaci. Protože žáci velkou část pololetí strávili kvůli koronaviru doma a učili se na dálku, většina škol k tomu bude v závěrečném hodnocení přihlížet. Podle vyhlášky ministerstva školství by se školákům neměl nijak výrazně zhoršit prospěch. Učitelé by v závěrečném hodnocení měli zohlednit, že ne všechny děti měly k učení stejné podmínky.
Radiožurnál oslovil asi třicet základních a středních škol po celé republice. Většina z nich uvádí, že v závěrečném hodnocení vychází ze známek za první pololetí, případně ze známek, které žáci získali během měsíce a půl výuky.
Čtěte také
„Mnohé předměty se neučily. Ty hodnotíme podle známky v pololetí. Známky nezhoršujeme, žáci mají navíc šanci přijít na konzultace a prospěch si napravit,“ doplňuje viceprezident Asociace ředitelů základních škol Jaroslav Jirásko.
Zhoršení je nežádoucí
Vyhláška Ministerstva školství doporučuje, aby učitelé přihlíželi k tomu, že děti se ve druhém pololetí učily na dálku – a že ne všechny k tomu měly stejné podmínky.
„Z některých běžně užívaných postupů je třeba slevit. Není žádoucí, aby se hodnocení žáků zhoršilo oproti jejich obvyklým výsledkům,“ uvedla mluvčí rezortu Aneta Lednová.
A ředitel Jirásko dodává: „Vysvědčení nikdy úplně spravedlivé není. Prosazovali jsme, aby se nehodnotilo vůbec, ale z legislativních důvodů by to byl dlouhý proces. Vysvědčení bude velmi formální a napíšeme ho, abychom vyhověli školní tradici.“
Rodiče chtějí známky
Ministerstvo také vyzvalo školy, aby letos upřednostnily slovní hodnocení před klasickým známkováním.
Radiožurnálem oslovené školy ale zavedený způsob klasifikace měnit nebudou. Podle nich jsou další velké změny pro žáky a rodiče už nežádoucí. „Podle našeho odhadu bude slovně hodnotit asi pět procent škol,“ konstatuje Jirásko.
„Správně napsané slovní hodnocení by podle našeho názoru bylo daleko spravedlivější a realističtější. Ale ne všude jsou připraveni, ne všude to umí a je tu také velká bariéra ze strany rodičů, kteří vyžadují známky.“
Související
-
Slovní hodnocení na vysvědčení není tak stresující a motivuje...
Děti si dnes jdou pro pololetní vysvědčení. Na některých školách je učitelé nehodnotí klasickými známkami, ale slovně. Podle škol tak dokážou učitelé lépe vystihnou...
-
Online výuka může být motivující, školu ale nenahradí, zdůrazňuje Schejbalová
Jen nutné se vrátit do normálního života, nemůžeme být zavření doma a čekat, až koronavrius někam zmizí, míní předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií.
-
Někteří rodiče začínají chápat, v čem spočívá práce učitele, soudí prezident Asociace ředitelů ZŠ
V Česku je v současnosti přes 134 tisíc pedagogů, od 11. března jsou kvůli opatřením v souvislosti s pandemií v situaci, kterou dosud nezažili.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.