Online výuka může být motivující, školu ale nenahradí, zdůrazňuje Schejbalová

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výuka od jídelního stolu. Realita českého školství v době koronaviru

Po dvou měsících se budou moci vrátit do škol někteří žáci 9. tříd a dobrovolně maturanti. Do datových schránek škol už přišly pokyny ministerstva školství k navracení žáků. „Jsou to věci, které jsou splnitelné a nechávají prostor ředitelům škol,“ říká ředitelka pražského Gymnázia Nad Štolou a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová.

Ministerstvo školství v pokynech například doporučuje, jak zajistit prostor před školou, minimalizovat velké shromažďování a zajistit dvoumetrové odstupy. „Pravděpodobně tam pošleme nějaký dozor, který bude rozhánět,“ přibližuje Schejbalová.

Například Pedagogická komora ale označuje postupné otevírání škol za chaotický postup, ministerstvo se údajně zbavuje odpovědnosti zajistit adekvátní podmínky tím, že školám vydává pouze doporučení. Na to Schejbalová reaguje, že v Česku mají ředitelé autonomii.

„Ať by to bylo doporučení, nebo vyhláška, tak stejně má ředitel zodpovědnost a ručí za vše, co se ve škole odehraje,“ vysvětluje.

K problémům podle Schejbalové patří především nabídka dezinfekčních prostředků, která se liší v řádu sta korun. „Domnívám se, že zřizovatel hlavní město Praha nám nějakým způsobem pomůže, třeba centrálním nákupem, protože větší množství by bylo levnější a bylo by to pro školy cenově výhodnější,“ říká.

Osobní kontakt nic nenahradí

V gymnáziu Nad Štolou skončí 11. května online výuka pro maturanty, bude ale pokračovat pro nižší ročníky. To bude náročné především pro učitele, kteří budou ve škole s maturanty, pak budou pokračovat v online výuce ve škole nebo doma. „Chystám se napsat rodičům ostatních ročníků, aby byli tolerantní k tomu, že v této době nebude výuka tak intenzivní, protože se budeme muset věnovat maturantům,“ objasňuje.

Distanční výuka za podpory moderních technologií nicméně může být pro studenty motivující, objevily se například možnosti online testů. Tento způsob výuky by se podle Schejbalové mohl využívat například u dlouhodobě nemocných žáků, nebo těch, kteří studují v cizině a potřebují něco zkonzultovat.

Stále ale nic nenahradí osobní kontakt s učitelem. „Když mám online hodiny, tak mi žáci říkají, že se těší do školy, až se navzájem uvidíme. Když jste ve třídě, vidíte reakci studentů, za počítačem to prostě takové není,“ konstatuje.

Spustit audio
autoři: Vladimír Kroc , prh

Odebírat podcast

Související