Vyjadřuji, jak hudbu cítím, říká český beatboxer. Poslechněte si, jak umí imitovat hudební nástroje

31. prosinec 2015
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tiny Beat

Když se řekne beatbox, tak si mnozí z vás možná představí nějaký opradvu drsný sport, ale není tomu tak. Jde totiž o imitování hudebních nástrojů – především bicích – pomocí úst. A ten nejlepší český beatboxer, říká si Tiny Beat, zavítal do studia Radiožurnálu, a nezapomněl si s sebou vzít malý mixážní pultík. Tak si schválně poslechněte, co vše dokáže vytvořit.

Jak dlouho se člověk připravuje na soutěž v beatboxu? „Inspiruji se, ale nesnažím se kopírovat,“ vysvětluje, ale zároveň dodává, že mnoho beatboxerů, které zná, nejsou tolik originální, i když jsou výborní.

Beatbox od kolébky do důchodu

„S beatboxem většinou začínají mladí kluci,“ vysvětluje. On sám odmala vytvářel různé zvuky, pak v televizi viděl člověka, který dělal beatbox, a hned věděl, že přesně to se chce naučit. Zažil ale také na mistrovství světa beatboxera, kterému bylo přes padesát let.

Tiny Beat přišel do studia Radiožurnálu i s mixážním pultíkem

„Beatbox je pro mě způsobem vyjádření, jak hudbu cítím,“ podotýká, a vzápětí před mikrofonem předvádí své dovednosti. A dokážete si představit, že lze pusou imitovat i housle? Tony Beat to umí. „Když někdo něco chce, tak to dokáže,“ upozorňuje.


Beatbox je způsob vytváření zvuků, a to pouze ústy, tedy bez použití hudebních nástrojů. Provádí se pomocí cíleného ovládání jazyka, tváří, krčních svalů a kontroly dechu. Tímto způsobem lze napodobit rytmus a zvuk různých nástrojů. „Prazakladatelem beatboxu u nás byl strýček Jedlička, ale i herec Vlasta Burian,“ říká Tiny Beat.

A aby toho nebylo málo, tak se do imitování hudby pouští i moderátor Petr Král, pochopitelně za asistence Tinyho. A že si oba vedou opravdu dobře, o tom se můžete přesvědčit v záznamu rozhovoru.

autoři: Petr Král , prh
Spustit audio

Související