Vaše data chceme využívat čím dál méně, slibuje expert Googlu na online bezpečnost

Stephan Micklitz, šéf Centra pro online bezpečnost a ochranu soukromí společnosti Google
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Stephan Micklitz, šéf Centra pro online bezpečnost a ochranu soukromí společnosti Google

Nakládání s osobními daty uživatelů na internetu jsou důležité téma také pro společnost Google. Šéf jejího nově založeného Centra pro online bezpečnost a ochranu soukromí Stephan Micklitz minulý týden v Praze vysvětloval, proč musí být nadnárodní společnost při nakládání s daty svých uživatelů zcela transparentní. A v rozhovoru pro Experiment naznačil, jak podle něj bude správa osobních dat a jejich využívání v blízké budoucnosti vypadat.

„Důvěra uživatelů je klíčová pro všechno, co děláme,“ zdůrazňuje Stephan Micklitz. „Lidé budou používat naše aplikace a nástroje, jen když nám budou věřit, že jim dodáme funkční produkt a zároveň udržíme jejich data v bezpečí a v soukromí. Proto je důležité, aby uživatelé věděli, co se s jejich daty děje a jak to mohou ovlivnit.“

Víme, kde jste a kam jdete

Jako příklad uvádí Micklitz aplikaci Google Maps, která si pamatuje, kde bydlíte nebo pracujete, a je vám schopná poradit, jak se tam ráno nejrychleji dostat. To jistě ocení každý, kdo ráno spěchá do zaměstnání. Ovšem současně to znamená, že aplikace spravuje velmi osobní data o vašem pohybu a také soukromí.

Pro Google je podle Micklitze důležité, že uživatelé vědí, že kdyby chtěli, mohou citlivé osobní informace kdykoliv jednoduše smazat.

Projekt Data Transfer umožňuje uživatelům převést například fotografie do aplikace od jiné společnosti, nastiňuje Stephan Micklitz možnou cestu sdílené správy dat

Kdo má v rukou vaše data?

Problém spočívá v tom, že podobné informace spravuje řada provozovatelů nejrůznějších internetových aplikací a služeb. Aby měl uživatel svoje data zcela pod kontrolou, musel by je odstraňovat u každého z nich jednotlivě. To se bohužel ani v blízké budoucnosti nezmění.

„Už teď ale vidíme snahu více navzájem kooperovat, například při převádění dat z jedné služby do druhé,“ je optimistický Stephan Micklitz. „Proto jsme například spustili projekt Data Transfer, aby si uživatelé mohli bez problémů převést například fotografie do aplikace od jiné společnosti.“

„Je to opravdu jednoduché, stačí kliknout na jedno tlačítko a fotografie se převedou. Myslím, že to je skvělá cesta, jak uživatelům umožnit používat tu službu, která jim nejvíce vyhovuje.“

Strojové učení ve vašem zájmu

Pro Google je důležité, aby uživatelé věděli, jak společnost jejich data používá. „Do budoucna se budeme snažit používat spíše co nejméně dat z podobných průzkumů, a přitom poskytovat stejně kvalitní služby,“ slibuje Micklitz.

„Proto se věnujeme třeba metodě federated learning, díky které můžeme doplňovat text v e-mailech a podobně, aniž bychom museli mít všechna data uložená na jednom místě. Tento způsob strojového učení si podle dat uzpůsobí své algoritmy, ale se samotnými daty přímo nepracuje.“

Spustit audio
autoři: Vojtěch Koval, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související