V dinosaurech jsme se spletli, dokázali přežít díky peří, říká paleontolog a autor přelomové studie

28. červenec 2022

Před více než dvěma sty miliony let pomohlo dinosaurům přežít krizi peří. Tvrdí to autoři nové studie z Kolumbijské univerzity a Čínské akademie věd. Díky události, která pro jiné znamenala konec světa, se předchůdci dnešních ptáků mohli stát dominantním druhem na Zemi. S autorem studie a uznávaným paleontologem Paulem Olsenem mluví exkluzivně reportér magazínu Experiment Jan Žižka.

Dinosauři vládli světu po 135 milionů let. Pro srovnání – my lidé jsme na Zemi zatím jen asi 200 tisíc let. Jaká událost dala na konci období triasu dinosaurům příležitost ovládnout svět na tak dlouhou dobu?

Bylo to masové vymírání na souši i v oceánech. Myslíme si, že ho způsobila erupce gigantické středoatlantské magmatické provincie velké jako třetina povrchu Měsíce. Sopky vypustily do atmosféry množství už tak hojně přítomného oxidu uhličitého. Ten způsobil vymírání v oceánech. Myslíme si, že se zároveň extrémně ochladila pevnina. Krátké zimy pak vyhladily zvířata citlivá na chlad.

Dinosauři ale nevymřeli. Řekl jste, že váš výzkum vyvrací stereotypní představy, podle kterých dinosauři byli ještěry žijícími v pralese. Jak bychom si místo toho měli dinosaury představovat?

Dinosauři měli odjakživa tepelnou izolaci. Vlastně jsme se v nich úplně spletli. Tato stvoření nebyla přizpůsobena k životu v teplém prostředí, ale ke chladu, tak jako ptáci.

Co nového jsme se tedy dozvěděli díky vašemu výzkumu? O tom, že dinosauři peří měli, přece víme od 90. let.

Dosud jsme nevěděli, že dinosauři žili v mrazivých podmínkách. Vědci sice našli dinosauří fosilie v polárních oblastech, ale mylně si mysleli, že se do nich dinosauři přesunuli při oteplování. Teď je to vůbec poprvé, co jsme našli důkazy o tom, že dinosauři museli být schopni přežít mrazy.

autoři: Jan Žižka , als