Učitelé by měli být prohlášeni za zaměstnance v první linii, myslí si předseda odborů
V úterý ráno dostali ředitelé škol manuály, v nichž jim Ministerstvo školství radí, jak vyučovat při epidemii koronaviru. „Uvítali bychom, kdyby se tak stalo dříve, a byli bychom také rádi, kdyby s námi proběhla nějaká konzultace, což se ale nestalo,“ říká předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík.
Manuál se věnuje hlavně provozu škol, jedna z jeho kapitol se ale zaměřuje na samotné zaměstnance. „Pasáž je nedořešena. Mohlo tam být pregnantněji vyjmenováno, kdo je a kdo není ohrožená skupina, abychom se potom nedohadovali s řediteli,“ tvrdí Dobšík.
Čtěte také
Pokud by některý z žáků projevoval známky nákazy, bude podle dokumentu záviset hlavně na součinnosti školy s hygienickou stanicí. „Z praxe vím, že když se ředitelé chtěli někam dovolat, tak to byl velký problém. Věřím, že v manuálu mají na stanice nějakou přímější vazbu a že to bude fungovat.“
Zameškanou látku není potřeba dohánět
Ministr školství Robert Plaga (hnutí ANO) říká, že učitelé nemusí dohánět všechnu zameškanou látku a mají se zaměřit jen na klíčové předměty. Nepovede to k tomu, že učitelé budou přetížení?
Čtěte také
„Může to hrozit. Ve hře je novela školského zákona, která legalizuje distanční vzdělávání, což je pozitivní, ale není tam řečeno, v jakém penzu to bude. V manuálu se píše i o smíšené výuce, ale měla by tam být nastavena přesnější pravidla,“ komentuje František Dobšík.
Manuál mimo jiné obsahuje doporučení České školní inspekce, jak mají učitelé přistupovat k rozjezdu výuky a jak podpořit děti, které mají z minulého roku velké mezery. S doučováním by měli vypomoct studenti pedagogických fakult.
„Tato možnost mě mile překvapila. Prováže se výuka na vysokých školách s praxí. Pokud to bude umožněno a naši budoucí kolegové do toho vstoupí, tak to považuji za velmi dobrý nápad,“ tvrdí předseda školských odborů.
Čtěte také
Učitelé v první linii
Podle Františka Dobšíka se dá očekávat, že pro učitele bude případná nákaza znamenat daleko větší komplikace než pro děti. U nich je průběh daleko méně agresivní, než může být u učitelů. „Zaměstnanci se na druhém stupni setkají s velkou skupinou dětí, takže možnost nákazy je větší,“ doplňuje.
Učitelé by proto podle něj měli být prohlášeni za zaměstnance v první linii. „Nechci srovnávat učitele se zdravotníky, ale je rozdíl být celé dopoledne v kontaktu s dětmi, než se s někým potkat třeba v lékárně. Je to profese, která je rizikovější než jiné,“ myslí si Dobšík.
Související
-
Plaga slibuje, že se od září do školy půjde. „Bude to horký podzim,“ obává se ekonom Münich
Do začátku nového školního roku zbývá měsíc. „Nechceme zavírat celé školy,“ slibuje ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO).
-
Ministr školství představil manuál pro školy v době covidu. Co v něm ředitelé najdou?
Žáky už za dva týdny čeká návrat do lavic. Ministerstvo školství proto přichází s manuálem pro vedení škol, který stanovuje některá závazná pravidla a doporučení.
-
Úroveň vzdělávání se nezmění jen zvýšením platů učitelů, myslí si podnikatel ve školství Kania
Je tady konec atypického školního roku a s tím i čas na ohlédnutí nebo pohled do budoucna. Směrem k nové Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.