Ministr školství představil manuál pro školy v době covidu. Co v něm ředitelé najdou?
Podle plánu mají žáci 1. září usednout do lavic. Třídy se sejdou celé. Budou se ale muset dodržovat hygienická pravidla. Manuál, kterým se školy budou řídit, v úterý na tiskové konferenci představil ministr školství Robert Plaga (ANO). Nařízení se podle něj nijak dramaticky neliší od těch, která platila na jaře.
Manuál, který ministerstvo zveřejnilo v úterý dopoledne, definuje zásady vzdělávání na dálku a radí, jak ulehčit žákům začátek školního roku poté, co byli až půl roku mimo školu.
Čtěte také
„Na základě zpětné vazby od ředitelů z jara tohoto roku obsahuje barevně odlišené části, které jsou závazné, vyplývající z právních předpisů, části doporučující a části informativní,“ uvedl ministr.
Hygienická nařízení platí stejná jako na jaře. Žáky a studenty čeká časté větrání, mytí rukou, rozestupy nebo nošení roušek mimo třídu. Kdyby se ve škole vyskytla nákaza, počítá se s tím, že do dvoutýdenní karantény půjde jen třída nebo několik tříd, ale ne celá škola.
- Školy zahájí ve školním roce 2020/2021 svou činnost v plném rozsahu v souladu se školskými právními předpisy.
- Od dětí/žáků/studentů se před prvním příchodem do školy nevyžaduje prohlášení o bezinfekčnosti.
- Nejsou stanovena žádná závazná plošná pravidla pro organizaci vstupu žáků a studentů do budovy školy, pohybu osob před budovou ani omezení počtu žáků a studentů ve třídách, odděleních, studijních skupinách či kurzech.
- Od 1. září 2020 se předpokládá zavedení plošné povinnosti nošení ochranných prostředků dýchacích cest.
- Soutěže celostátního charakteru pro školní rok 2020/2021 nebudou MŠMT vyhlášeny.
Převládá spokojenost
Předsedkyně Učitelské platformy a učitelka gymnázia Josefa Jungmanna v Litoměřicích Petra Mazancová už čtrnáctistránkový manuál spěšně prolistovala: „Nejsem ředitel školy, takže ho čtu ze zájmu, ale ředitelé škol, se kterými jsem mluvila, byli s materiálem poměrně spokojení.“
Líbí se jim, že dává ucelený rámec jak jednat a obsahuje kontakty kam se obrátit. „Ministerstvo školství stanovilo takzvanou koronalinku pouze pro ředitele. Je dobře, že něco takového bude fungovat,“ myslí si Mazancová.
Čtěte také
Někteří podle ní mají obavy z toho, jaké bude manuál pro školy znamenat finanční výdaje. „Je tam poměrně pečlivě popsáno, co a kde se má dezinfikovat. Ředitelé se trochu obávají finanční náročnosti,“ upřesňuje.
Informace, doporučení i nařízení
Všem bez rozdílu se líbí rozdělení manuálu na části informativní nebo vysvětlující, doporučující a jasně označené závazné. Ředitelé podle Mazancové oceňují přehlednost manuálu a jeho navázání na epidemiologický semafor ministerstva zdravotnictví.
Manuál obsahuje návod, po kterém ředitelé volali. Stanovuje, jak mají postupovat, pokud budou mít ve škole žáka s podezřením na covid-19: jak ho mají izolovat, kdo nad ním má vykonávat dozor, kdy kontaktovat krajskou hygienickou stanici a podobně.
Školy by měly dodržovat preventivní hygienická opatření:
- pravidelné a důkladné mytí rukou teplou vodou a mýdlem;
- dostupnost dezinfekčních prostředků na ruce v budově školy;
- zakrytá ústa a nos ve společných prostorách školy, nikoli ve třídách;
- opakované, krátkodobé a intenzivní větrání vnitřních prostor;
- dezinfekce povrchů a pravidelný úklid;
- izolace osob s podezřením na infekční onemocnění;
- karanténa okruhu osob, které byly s nemocným v rizikovém kontaktu (dle instrukcí krajské hygienické stanice).
Jak na distanční výuku
Další část se týká výuky na dálku. Ačkoli ještě není v platnosti zákon, který by distanční výuku upravoval, manuál s ní počítá. Dělí se na prezenční, smíšenou a plně distanční. Ta platí, pokud je v karanténě školské zařízení nebo celá jedna skupina.
„Smíšená výuka mi z hlediska učitele přijde nesmírně náročná. Nastává v situaci, kdy více než padesát procent dětí z jedné třídy zůstává doma, ať už v karanténě, nebo s podezřením na onemocnění,“ vysvětluje Mazancová.
„Pak by měl učitel vést prezenční výuku ve třídě a zbytek dětí zajišťovat distančně. Pevně doufám, že takových situací moc nenastane.“
Související
-
S Hunter Games budou moct žáci opustit lavice. Obohatí to výuku, slibuje si zakladatel platformy
Školy v době pandemie koronaviru řešily, jak dostatečně zaujmout studenty při studiu na dálku. Možné řešení nabízí platforma Hunter Games.
-
Jak předcházet šikaně na školách?
Rozhovor se Slávkem Hrzalem o tom, co všechno má na starosti školský ombudsman a také o anketě Zlatý Ámos.
-
Celé třídy, výlety i roušky na chodbách. Ministerstvo představilo manuál pro vyučování
Školy zahájí svou činnost 1. září v běžném provozu se zvýšenými hygienickými opatřeními. Doporučení k ochraně proti koronaviru se v nich budou řídit mimo jiné podle systému čtyř stupňů rizika nákazy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.