Ministr školství představil manuál pro školy v době covidu. Co v něm ředitelé najdou?
Podle plánu mají žáci 1. září usednout do lavic. Třídy se sejdou celé. Budou se ale muset dodržovat hygienická pravidla. Manuál, kterým se školy budou řídit, v úterý na tiskové konferenci představil ministr školství Robert Plaga (ANO). Nařízení se podle něj nijak dramaticky neliší od těch, která platila na jaře.
Manuál, který ministerstvo zveřejnilo v úterý dopoledne, definuje zásady vzdělávání na dálku a radí, jak ulehčit žákům začátek školního roku poté, co byli až půl roku mimo školu.
Čtěte také
„Na základě zpětné vazby od ředitelů z jara tohoto roku obsahuje barevně odlišené části, které jsou závazné, vyplývající z právních předpisů, části doporučující a části informativní,“ uvedl ministr.
Hygienická nařízení platí stejná jako na jaře. Žáky a studenty čeká časté větrání, mytí rukou, rozestupy nebo nošení roušek mimo třídu. Kdyby se ve škole vyskytla nákaza, počítá se s tím, že do dvoutýdenní karantény půjde jen třída nebo několik tříd, ale ne celá škola.
- Školy zahájí ve školním roce 2020/2021 svou činnost v plném rozsahu v souladu se školskými právními předpisy.
- Od dětí/žáků/studentů se před prvním příchodem do školy nevyžaduje prohlášení o bezinfekčnosti.
- Nejsou stanovena žádná závazná plošná pravidla pro organizaci vstupu žáků a studentů do budovy školy, pohybu osob před budovou ani omezení počtu žáků a studentů ve třídách, odděleních, studijních skupinách či kurzech.
- Od 1. září 2020 se předpokládá zavedení plošné povinnosti nošení ochranných prostředků dýchacích cest.
- Soutěže celostátního charakteru pro školní rok 2020/2021 nebudou MŠMT vyhlášeny.
Převládá spokojenost
Předsedkyně Učitelské platformy a učitelka gymnázia Josefa Jungmanna v Litoměřicích Petra Mazancová už čtrnáctistránkový manuál spěšně prolistovala: „Nejsem ředitel školy, takže ho čtu ze zájmu, ale ředitelé škol, se kterými jsem mluvila, byli s materiálem poměrně spokojení.“
Líbí se jim, že dává ucelený rámec jak jednat a obsahuje kontakty kam se obrátit. „Ministerstvo školství stanovilo takzvanou koronalinku pouze pro ředitele. Je dobře, že něco takového bude fungovat,“ myslí si Mazancová.
Čtěte také
Někteří podle ní mají obavy z toho, jaké bude manuál pro školy znamenat finanční výdaje. „Je tam poměrně pečlivě popsáno, co a kde se má dezinfikovat. Ředitelé se trochu obávají finanční náročnosti,“ upřesňuje.
Informace, doporučení i nařízení
Všem bez rozdílu se líbí rozdělení manuálu na části informativní nebo vysvětlující, doporučující a jasně označené závazné. Ředitelé podle Mazancové oceňují přehlednost manuálu a jeho navázání na epidemiologický semafor ministerstva zdravotnictví.
Manuál obsahuje návod, po kterém ředitelé volali. Stanovuje, jak mají postupovat, pokud budou mít ve škole žáka s podezřením na covid-19: jak ho mají izolovat, kdo nad ním má vykonávat dozor, kdy kontaktovat krajskou hygienickou stanici a podobně.
Školy by měly dodržovat preventivní hygienická opatření:
- pravidelné a důkladné mytí rukou teplou vodou a mýdlem;
- dostupnost dezinfekčních prostředků na ruce v budově školy;
- zakrytá ústa a nos ve společných prostorách školy, nikoli ve třídách;
- opakované, krátkodobé a intenzivní větrání vnitřních prostor;
- dezinfekce povrchů a pravidelný úklid;
- izolace osob s podezřením na infekční onemocnění;
- karanténa okruhu osob, které byly s nemocným v rizikovém kontaktu (dle instrukcí krajské hygienické stanice).
Jak na distanční výuku
Další část se týká výuky na dálku. Ačkoli ještě není v platnosti zákon, který by distanční výuku upravoval, manuál s ní počítá. Dělí se na prezenční, smíšenou a plně distanční. Ta platí, pokud je v karanténě školské zařízení nebo celá jedna skupina.
„Smíšená výuka mi z hlediska učitele přijde nesmírně náročná. Nastává v situaci, kdy více než padesát procent dětí z jedné třídy zůstává doma, ať už v karanténě, nebo s podezřením na onemocnění,“ vysvětluje Mazancová.
„Pak by měl učitel vést prezenční výuku ve třídě a zbytek dětí zajišťovat distančně. Pevně doufám, že takových situací moc nenastane.“
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
V korupční kauze exprimátora Chomutova se bojuje o důkazy, jež u obviněného advokáta zajistila policie
-
Americký odvolací soud obnovil cla uvalená prezidentem Donaldem Trumpem
-
Před lety půl bitcoinu, nyní kryptoměna za miliardy pro ministerstvo. ‚Překvapení,‘ říká státní zástupce
-
Koordinátor národních parků: Věříme, že destrukční návrhy poslanců neprojdou. Přírodní les není pro zisk