Ministr školství představil manuál pro školy v době covidu. Co v něm ředitelé najdou?

18. srpen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Žáci prvního stupně zš se vrací do školy

Podle plánu mají žáci 1. září usednout do lavic. Třídy se sejdou celé. Budou se ale muset dodržovat hygienická pravidla. Manuál, kterým se školy budou řídit, v úterý na tiskové konferenci představil ministr školství Robert Plaga (ANO). Nařízení se podle něj nijak dramaticky neliší od těch, která platila na jaře.

Manuál, který ministerstvo zveřejnilo v úterý dopoledne, definuje zásady vzdělávání na dálku a radí, jak ulehčit žákům začátek školního roku poté, co byli až půl roku mimo školu.

Čtěte také

„Na základě zpětné vazby od ředitelů z jara tohoto roku obsahuje barevně odlišené části, které jsou závazné, vyplývající z právních předpisů, části doporučující a části informativní,“ uvedl ministr.

Hygienická nařízení platí stejná jako na jaře. Žáky a studenty čeká časté větrání, mytí rukou, rozestupy nebo nošení roušek mimo třídu. Kdyby se ve škole vyskytla nákaza, počítá se s tím, že do dvoutýdenní karantény půjde jen třída nebo několik tříd, ale ne celá škola.

  • Školy zahájí ve školním roce 2020/2021 svou činnost v plném rozsahu v souladu se školskými právními předpisy.
  • Od dětí/žáků/studentů se před prvním příchodem do školy nevyžaduje prohlášení o bezinfekčnosti.
  • Nejsou stanovena žádná závazná plošná pravidla pro organizaci vstupu žáků a studentů do budovy školy, pohybu osob před budovou ani omezení počtu žáků a studentů ve třídách, odděleních, studijních skupinách či kurzech.
  • Od 1. září 2020 se předpokládá zavedení plošné povinnosti nošení ochranných prostředků dýchacích cest.
  • Soutěže celostátního charakteru pro školní rok 2020/2021 nebudou MŠMT vyhlášeny.

Zdroj: Manuál MŠMT k provozu škol

Převládá spokojenost

Informační leták ministerstva školství ohledně adaptace žáků po návratu do školy

Předsedkyně Učitelské platformy a učitelka gymnázia Josefa Jungmanna v Litoměřicích Petra Mazancová už čtrnáctistránkový manuál spěšně prolistovala: „Nejsem ředitel školy, takže ho čtu ze zájmu, ale ředitelé škol, se kterými jsem mluvila, byli s materiálem poměrně spokojení.“

Líbí se jim, že dává ucelený rámec jak jednat a obsahuje kontakty kam se obrátit. „Ministerstvo školství stanovilo takzvanou koronalinku pouze pro ředitele. Je dobře, že něco takového bude fungovat,“ myslí si Mazancová.

Čtěte také

Někteří podle ní mají obavy z toho, jaké bude manuál pro školy znamenat finanční výdaje. „Je tam poměrně pečlivě popsáno, co a kde se má dezinfikovat. Ředitelé se trochu obávají finanční náročnosti,“ upřesňuje.

Informace, doporučení i nařízení

Všem bez rozdílu se líbí rozdělení manuálu na části informativní nebo vysvětlující, doporučující a jasně označené závazné. Ředitelé podle Mazancové oceňují přehlednost manuálu a jeho navázání na epidemiologický semafor ministerstva zdravotnictví.

Manuál obsahuje návod, po kterém ředitelé volali. Stanovuje, jak mají postupovat, pokud budou mít ve škole žáka s podezřením na covid-19: jak ho mají izolovat, kdo nad ním má vykonávat dozor, kdy kontaktovat krajskou hygienickou stanici a podobně.

Školy by měly dodržovat preventivní hygienická opatření:

  • pravidelné a důkladné mytí rukou teplou vodou a mýdlem;
  • dostupnost dezinfekčních prostředků na ruce v budově školy;
  • zakrytá ústa a nos ve společných prostorách školy, nikoli ve třídách;
  • opakované, krátkodobé a intenzivní větrání vnitřních prostor;
  • dezinfekce povrchů a pravidelný úklid;
  • izolace osob s podezřením na infekční onemocnění;
  • karanténa okruhu osob, které byly s nemocným v rizikovém kontaktu (dle instrukcí krajské hygienické stanice).

Více informací v manuálu MŠMT.

Jak na distanční výuku

Další část se týká výuky na dálku. Ačkoli ještě není v platnosti zákon, který by distanční výuku upravoval, manuál s ní počítá. Dělí se na prezenční, smíšenou a plně distanční. Ta platí, pokud je v karanténě školské zařízení nebo celá jedna skupina.

Informační leták ministerstva školství ohledně zásad distanční výuky

„Smíšená výuka mi z hlediska učitele přijde nesmírně náročná. Nastává v situaci, kdy více než padesát procent dětí z jedné třídy zůstává doma, ať už v karanténě, nebo s podezřením na onemocnění,“ vysvětluje Mazancová.

Pak by měl učitel vést prezenční výuku ve třídě a zbytek dětí zajišťovat distančně. Pevně doufám, že takových situací moc nenastane.“

autoři: Jiří Chum , , and
Spustit audio

Související