Ministr školství představil manuál pro školy v době covidu. Co v něm ředitelé najdou?

18. srpen 2020

Největší audioportál na českém internetu

Žáci prvního stupně zš se vrací do školy | Foto: Michaela Danelová, iROZHLAS.cz

Podle plánu mají žáci 1. září usednout do lavic. Třídy se sejdou celé. Budou se ale muset dodržovat hygienická pravidla. Manuál, kterým se školy budou řídit, v úterý na tiskové konferenci představil ministr školství Robert Plaga (ANO). Nařízení se podle něj nijak dramaticky neliší od těch, která platila na jaře.

Manuál, který ministerstvo zveřejnilo v úterý dopoledne, definuje zásady vzdělávání na dálku a radí, jak ulehčit žákům začátek školního roku poté, co byli až půl roku mimo školu.

Čtěte také

„Na základě zpětné vazby od ředitelů z jara tohoto roku obsahuje barevně odlišené části, které jsou závazné, vyplývající z právních předpisů, části doporučující a části informativní,“ uvedl ministr.

Hygienická nařízení platí stejná jako na jaře. Žáky a studenty čeká časté větrání, mytí rukou, rozestupy nebo nošení roušek mimo třídu. Kdyby se ve škole vyskytla nákaza, počítá se s tím, že do dvoutýdenní karantény půjde jen třída nebo několik tříd, ale ne celá škola.

  • Školy zahájí ve školním roce 2020/2021 svou činnost v plném rozsahu v souladu se školskými právními předpisy.
  • Od dětí/žáků/studentů se před prvním příchodem do školy nevyžaduje prohlášení o bezinfekčnosti.
  • Nejsou stanovena žádná závazná plošná pravidla pro organizaci vstupu žáků a studentů do budovy školy, pohybu osob před budovou ani omezení počtu žáků a studentů ve třídách, odděleních, studijních skupinách či kurzech.
  • Od 1. září 2020 se předpokládá zavedení plošné povinnosti nošení ochranných prostředků dýchacích cest.
  • Soutěže celostátního charakteru pro školní rok 2020/2021 nebudou MŠMT vyhlášeny.

Zdroj: Manuál MŠMT k provozu škol

Převládá spokojenost

Informační leták ministerstva školství ohledně adaptace žáků po návratu do školy

Předsedkyně Učitelské platformy a učitelka gymnázia Josefa Jungmanna v Litoměřicích Petra Mazancová už čtrnáctistránkový manuál spěšně prolistovala: „Nejsem ředitel školy, takže ho čtu ze zájmu, ale ředitelé škol, se kterými jsem mluvila, byli s materiálem poměrně spokojení.“

Líbí se jim, že dává ucelený rámec jak jednat a obsahuje kontakty kam se obrátit. „Ministerstvo školství stanovilo takzvanou koronalinku pouze pro ředitele. Je dobře, že něco takového bude fungovat,“ myslí si Mazancová.

Čtěte také

Někteří podle ní mají obavy z toho, jaké bude manuál pro školy znamenat finanční výdaje. „Je tam poměrně pečlivě popsáno, co a kde se má dezinfikovat. Ředitelé se trochu obávají finanční náročnosti,“ upřesňuje.

Informace, doporučení i nařízení

Všem bez rozdílu se líbí rozdělení manuálu na části informativní nebo vysvětlující, doporučující a jasně označené závazné. Ředitelé podle Mazancové oceňují přehlednost manuálu a jeho navázání na epidemiologický semafor ministerstva zdravotnictví.

Manuál obsahuje návod, po kterém ředitelé volali. Stanovuje, jak mají postupovat, pokud budou mít ve škole žáka s podezřením na covid-19: jak ho mají izolovat, kdo nad ním má vykonávat dozor, kdy kontaktovat krajskou hygienickou stanici a podobně.

Školy by měly dodržovat preventivní hygienická opatření:

  • pravidelné a důkladné mytí rukou teplou vodou a mýdlem;
  • dostupnost dezinfekčních prostředků na ruce v budově školy;
  • zakrytá ústa a nos ve společných prostorách školy, nikoli ve třídách;
  • opakované, krátkodobé a intenzivní větrání vnitřních prostor;
  • dezinfekce povrchů a pravidelný úklid;
  • izolace osob s podezřením na infekční onemocnění;
  • karanténa okruhu osob, které byly s nemocným v rizikovém kontaktu (dle instrukcí krajské hygienické stanice).

Více informací v manuálu MŠMT.

Jak na distanční výuku

Další část se týká výuky na dálku. Ačkoli ještě není v platnosti zákon, který by distanční výuku upravoval, manuál s ní počítá. Dělí se na prezenční, smíšenou a plně distanční. Ta platí, pokud je v karanténě školské zařízení nebo celá jedna skupina.

Informační leták ministerstva školství ohledně zásad distanční výuky

„Smíšená výuka mi z hlediska učitele přijde nesmírně náročná. Nastává v situaci, kdy více než padesát procent dětí z jedné třídy zůstává doma, ať už v karanténě, nebo s podezřením na onemocnění,“ vysvětluje Mazancová.

Pak by měl učitel vést prezenční výuku ve třídě a zbytek dětí zajišťovat distančně. Pevně doufám, že takových situací moc nenastane.“

autoři: Jiří Chum , , and

Mohlo by vás zajímat