„Důležité je, aby fungoval trojúhelník rodiče, učitel, žák,“ říká školský ombudsman Slávek Hrzal

Školáci na základní škole (ilustrační foto)

„Chvalte své učitele. Ty, které, nechválíte, nejsou tak dobří,“ doporučuje školský ombudsman Slávek Hrzal. Jaký je podle něj profil správného učitele? Měl by mít smysl pro humor, být spravedlivý, ale tak náročný a přísný.

Na školského ombudsmana se může obrátit kdokoliv, kdo má problém se školou. „Za loňský rok jsem dostat 1800 podnětů, z toho byla valná většina dotazů,“ popisuje.

Laskavý člověk neudělá nic nihilistického, myslí si Václav Šorel

Václav Šorel

Václav Šorel, dlouholetý redaktor ABC a autor kultovních komiksů, spisovatel a aviatik právě vydává novou knihu Vzduch je naše moře. Historie letectví v komiksu zachycuje čtyřiačtyřicet příběhů letců od roku 1720 do současnosti.

Existují ale složitější případy, kdy je potřeba do školy zavítat. Například v případě šikany učitele zjistil, že neučí dobře, a proto se i on sám trápil – poradil mu tedy, ať si najde jiné zaměstnání.

Nejdříve nesouhlasil, pak mu dal za pravdu a později napsal děkovný dopis. „Cítil jsem, že jsem užitečný,“ říká s úsměvem Hrzal.

V porovnání s minulostí se lidé dnes o šikaně nebojí mluvit, rodiče chodí za vedením školy, aby událost oznámili. Nejčastější obětí šikany ale může být každý – stačí nosit brýle, jiné oblečení nebo se odlišně chovat. „Ten, kdo šikanuje, může být každý. Zapojí se třeba celá třída,“ dodává.

Metodický pokyn k prevenci a řešení šikany lze nalézt na stránkách ministerstva školství zde.

V počátcích je také těžké zjistit pravdu. Hrzal na příklad uvádí, že všechny případy šikany, které zažil, začaly nevinnou hrou a škádlením. Přesný návod, jak na šikanu, ale není. Lze jí ale předcházet!

„Důležitý je vztah učitel – rodiče – žáci. Když tento trojúhelník funguje, tak možnost vzniku šikany je menší. Nedá se vyloučit, ale dá se minimalizovat,“ uzavírá.