Plaga slibuje, že se od září do školy půjde. „Bude to horký podzim,“ obává se ekonom Münich

31. červenec 2020

Do začátku nového školního roku zbývá měsíc. „Nechceme zavírat celé školy,“ říká ve Speciálu Radiožurnálu a Českého rozhlasu Plus ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). 

Jeho slova potvrzuje ministr školství Robert Plaga (ANO). „S ministrem Vojtěchem jsme se shodli, že pokud to bude jen trochu možné, výuka má od září začít ve standardním formátu,“ ujišťuje.

Čtěte také

Neměnné skupinky, které byly před prázdninami omezeny na maximálně 15 žáků, se tak mají od září rozšířit na jednotlivé třídy.

Plaga ale přiznává, že varianta dalšího omezení výuky existuje: „Pokud by se situace vymkla v celé společnosti, školy by samozřejmě nebyly výjimkou.“

Školy se proto mají podle ministra Plagy řídit hlavně epidemiologickou situací v dané lokalitě. Přesné postupy jak reagovat na barvy epidemiologického semaforu, by měli ředitelé znát 17. srpna.

Roušky ve společných prostorách

Ministr zdravotnictví Vojtěch upřesňuje, že ve více zasažených lokalitách, které by měly být na takzvaném semaforu označeny žlutou, by mohlo docházet například ke znovuzavedení povinnosti nosit roušky ve společných prostorách.

Čtěte také

Úplné uzavření školy by ale mělo nastat pouze v krajním případě, tvrdí. Lepší by podle něj bylo uzavřít jen konkrétní třídu, v níž by se nákaza vyskytla, než poslat domů děti z celé školy. 

„Vždy to bude záležet na vyhodnocení krajské hygienické stanice. Půjde ale o variantu, omezení výuky – ne zavření školy za každou cenu. Budeme se snažit, aby opatření byla maximálně lokalizována,“ zdůrazňuje ministr zdravotnictví.

Učitelé by si měli připravit krizový plán

Podle člena rady Asociace ředitelů základních škol Františka Halady se už učitelé na obnovení kontaktní výuky těší a školy jsou pro případ potřeby dostatečně předzásobeny rouškami a dezinfekcí.

„Bude potřeba doprobrat těžší látku, kterou se děti nezvládly naučit doma,“ vysvětluje plány na začátek školního roku pedagog a dodává, že učitelé by si měli připravit i případný krizový plán.

Rychlé přestoupení na distanční výuku většině škol už na jaře umožnily hlavně elektronické matriky, myslí si Halada. Vedení třídní knihy a známkování online vnímá dnes jako samozřejmost. „Psát třídní knihu papírově a známky do papírové žákovské, je podle mě zastaralé.“

Horký podzim

Ekonom a výkonný ředitel akademického think-tanku IDEA Daniel Münich má ale obavy, že průběh návratu dětí do škol nebude s nadcházejícím chřipkovým obdobím tak hladký.

„Situace bude hodně nestandardní a spousta škol bude muset fungovat ve speciálním režimu. Ne-li distančně…“ varuje.

Lze podle něj totiž očekávat, že učitelé budou mít „doma“ spoustu žáků, kteří budou mít rýmu. „Bude totiž podezření, že mají covid,“ uzavírá.

Poslechněte si celý speciál Věry Štechrové.

autoři: Věra Štechrová , marz
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.