Tony Gatlif ve snímku Ange vypráví svůj vlastní životní příběh
Francouzský režisér Tony Gatlif, jedna z předních osobností evropské kinematografie, má romské a kabylské kořeny. Letos v květnu představil na festivalu v Cannes svůj nejnovější snímek Ange. Se slavným režisérem a držitelem řady ocenění natáčela Marie Sýkorová.
„Festival v Cannes je místem, kde kinematografie skutečně mluví. Můj první snímek, Latcho Drom, jsem zde představil už před více než 20 lety. Festival je místo setkávání na světové úrovni. Reflektuje současné dění ve světě. Filmem analyzujeme to, co se děje kolem nás.”
Tony Gatlif, režisér snímku Ange, je z premiéry nadšený:
„Pohybuji se mezi tématy, která se mi podobají. Mezi těmi, kteří hledají duši, těmi, kteří jsou ovlivněni hudbou. Hudba je posle mne nezbytnou součástí života. Když už nic nemáme, zbývá nám hudba, která o nás vypovídá. Mé filmy přináší hudbu. Je v ní podstatná radost ze života.”
Světoznámý režisér Tony Gatlif, který je kabylského a romského původu, představil letos na festivalu v Cannes ve světové premiéře svůj nejnovější snímek nazvaný Ange:
„Téma vychází z mého prostředí. Já sám jsem celý život pokládán za cestovatele. Na cestách se potkávám s hudbou, za hudbou se vydávám a setkávám se s hudebníky, muzikology, prostě lidmi, kteří se mi podobají. Zajímá mě, jak lidé žijí a jak se hudbou vyjadřují.”
„Snímek je o nich. Jedná se mnohdy o osobnosti velmi stydlivé. Nejsou to ti, kdo by záměrně hledali pozornost a předváděli se na veřejnosti. Zároveň jsou to ale lidé, kteří žijí pro ostatní, ale hudbou říkají miluji tě.”
Kytarou nebo houslemi, jak říká Tony Gatlif, je takové vyznání nejkrásnější. Snímek Ange je road movie o mnohaletém přátelství, kde se prolínají staré lásky nebo znovu nalezený vztah mezi otcem a dcerou.
„Obraz způsobu života se podobá hlavní postavě, on sám však gitanem není. Jeho způsob života se tomu ale podobá, protože tito lidé nehledí do minulosti, nevracejí se do ní. Minulost je totiž podle nich plná duchů. Gitani duchy nemají rádi. Postava v mém filmu nečeká nic od budoucnosti, prostě žije přítomností.”
A samozřejmě hudba. Hudba je zde podstatná.
„Za hlavní postavou Ange se skrývám já sám. Je to můj příběh, můj autoportrét, můj život. Proto jsem si i velmi přál, aby roli ztvárnil hudebník Arthur H. On se mi totiž v lecčems podobá - ne fyzicky, ale stylem života. Skrz něj skutečně vidíme samotné cesty a uvědomíme si, kdo jsou lidé na cestách.”
Cesty jsou téměř ve všech filmech Tonyho Gatlifa. Co ho ale tentokrát zajímalo, jak sám říká, byl návrat. Ange je tak jeho zcela prvním snímkem o šťastném návratu. Snímek Ange uvedl letošní festival v Cannes ve světové premiéře. Projekce se konala na velmi populární pláži u slavné promenády La Croisette.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Střet na obraně. Bývalý velvyslanec v NATO dostal na ministerstvu pozici, kterou ale odmítá přijmout
-
Bartha, Králíček, Hrdinková či Kuchta. Zahraniční politiku vlády bude řídit hlavně sám Babiš a jeho tým
-
Přechod z pěstounské péče do dětského domova? Hodně těžké období, říká 18letá Dana
-
Více zdanit neřesti, méně práci. Ekonomka radí Babišovi, kde najít desítky miliard na program