Teprve v mimořádné situaci se pozná, jestli je posádka profesionální, tvrdí pilot

Richard Santus a Petr Bold v letounu L 200 Morava obletěli severní pól
Richard Santus a Petr Bold v letounu L 200 Morava obletěli severní pól

Richard Santus provozuje aerotaxi, létá s moderními stroji i veterány z druhé světové války, zajišťuje zdravotní dopravu novorozenců nebo orgánů k transplantaci. Jak se pozná dobrý pilot od špatného? Jaké jsou výhody starých letadel? A na co musí být připraven s jednomotorovým letounem?

Z hlediska ovládání letadel jsou rozdíly mezi vrtulníkem, letouny a rogaly, ale cit pro řízení je podobný. Co se ale zásadně liší, jsou veteránské letouny a ty současné: „Stará letadla nemají žádný software a všechny přístroje jsou velmi jednoduché. Říkáme tomu back to basics. Dnes letadlo řídí autopiloty, zatímco ve starých letadlech musí piloti sami navigovat.“

S tím souvisí rozdíl mezi dobrým a špatným pilotem, nebo posádkou, jak zdůrazňuje Richard Santus. Dobrého pilota od ostatních odděluje schopnost rozhodnutí.  „Pokud se neděje nic mimořádného, letadlo řídí autopilot, a je to rutina. Teprve v mimořádné situaci se rozhoduje, jestli je posádka profesionální, nebo ne.“

On sám přistál na severním pólu s padesát let starým letadlem L-200 Morava a s legendárním Tiger Mothem ze 30. let přeletěl kanál La Manche. „Letadlo má jen jeden motor, a když vysadí, je z vás větroň. Musíte doplachtit k plošině a doufat, že vás někdo zachrání,“ směje se.

Britský cvičný letoun de Havilland - DH. 82 Tiger Moth

Letadlo má navíc otevřený kokpit, což byl při přeletu nad kanálem v polovině ledna zážitek. „Měl jsem na sobě uniformu RAF, tzv. beetle dress, teplé spodní prádlo a zimní kombinézu, overal, repliku podšitou padákovinou. Nad kanálem mi zima nebyla, ale nad Evropou bylo minus osmnáct stupňů, takže to bylo horší.“

Jaký ohlas vyvolává jeho Tiger Moth? „Anglie je typická tím, že si letců nesmírně váží, takže v Brightonu se lidé chodili dívat a třásli mi rukama. V Česku takové spontánní reakce nejsou,“ popisuje pilot kulturní rozdíly.

Tiger Moth je jednoduchý na údržbu i na létání. „Byl to školní letoun. Nemá žádné systémy. Když se něco pokazí, člověk je schopen si to dát svépomocí do původního stavu. A je příjemný na pilotáž,“ uzavírá.