Tendr na výběr mýta byl transparentní, dopravcům nepřinese žádné komplikace, věří poslanec

Poslanec a bývalý náměstek ministra dopravy Milana Feranec z hnutí ANO
Poslanec a bývalý náměstek ministra dopravy Milana Feranec z hnutí ANO

Státní tendr na nový mýtný systém se komplikuje. Kdo ho bude v Česku nakonec provozovat? Co znamená zákaz plnění smluv na výběr mýta? A jaký je nový šéf Českých drah, jehož experti považují za slabého kandidáta? Marie Bastlová se ptala poslance hnutí ANO, experta na oblast dopravy a bývalého náměstka na tomtéž rezortu Milana Ferance.

Antimonopolní úřad včera vydal zákaz plnění smluv na výběr mýta. Zákaz začne platit až rok po nabytí právní moci rozhodnutí úřadu. Co to znamená? „Rozhodnutí je nepravomocné, ministerstvo má možnost podání opravných prostředků,“ upřesňuje poslanec. „Věřím, že ministerstvo vyřeší situaci tak, že to pro uživatele nebude znamenat zásadní komplikace,“ dodal.  

Systém na výběr mýta je podle něj hospodárný, soutěž na nového dodavatele sytému se za rok nedá stihnout. Přes panující právní zmatek vnímá současný stav pozitivně: „Mýto je obrovský IT systém.  Ukončila se závislost státu na jednom konkrétním dodavateli, což se v jiných rezortech nedaří. Je problematické za chodu bez přerušení systému přejít na jiný, v tomto to považuji za úspěch.“

Dobrý kandidát

Přestože výsledek tendru na dodavatele mýtného systému vyšetřovala policie, považuje ho za transparentní. Stejně kladně hodnotí výběr nového šéfa Českých drah Václava Nebeského, který podle expertů nemá zkušenosti na vedení tak velkého podniku. „Pokud ho vybrala dozorčí rada Českých drah, je to dobrý kandidát. Já ho budu hodnotit až podle výsledků jeho práce.“

Škrty v provozu

A jak je jako místopředseda sněmovny rozpočtového výboru spokojen se státním rozpočtem se schodkem čtyřicet miliard korun? „Vyrovnaný státní rozpočet je reálný, ale bude to chvilku trvat. Výběr daní roste víc než ekonomika, pochopitelně se musí škrtat v provozních nákladech státu. Ale věřím tomu, že se k tomu dopracujeme.“