Takhle funguje crowdfunding. V Česku podpořil projekty za desítky miliónů korun

Obliba takzvaného crowdfundingu, tedy systému hromadného financování, v Česku roste. Jen loni lidé přispěli na projekty skoro 46 milionů korun, a to jen prostřednictvím dvou největších serverů. Oproti roku 2014 je to více než jednou tolik.

Jak vlastně crowdfunding funguje? Jde v podstatě o formu sbírky peněz online. Tvůrci projektů, kteří nemají peníze na jejich rozjezd, vkládají svoje nápady na internet. Kdokoliv pak na ně může přispět libovolnou sumou.

V případě, že se tvůrcům podaří vybrat cílová částka, přispěvatelé získají odměnu, například podíl na projektu. Pokud se všechny peníze nevyberou, vrací se v plné výši zpět donátorům. Jedním z úspěšných příkladů je třeba Tomáš Turek. Na trh chtěl dostat bezpečnostní systém se zabudovanou kamerou.

My jsme se zaměřili na to, abychom vynalezli zařízení, který člověk dostane v krabici, připojí ho k mobilnímu telefonu a to zařízení během chvilky zkrátka funguje. Je to takový inteligentní robot do domácnosti. Má v sobě kombinaci pohybových senzorů, které vlastně detekují přítomnost člověka pomocí jeho mobilního telefonu.

Čtěte také

Jen vývoj chytrého robota přijde na stovky tisíc dolarů. Tomášovi se podařilo získat peníze právě díky crowdfungingu – přes internetovou sbírku vybral v přepočtu zhruba 13 milionů korun.

Stejně jako přibývá serverů, roste i počet projektů nebo podnikatelů, kteří na internet vkládají svoje nápady od jídla, přes hudbu, filmy až po technologické projekty. Velký nárůst zájmu hlásí například server hit hit. Jen loni vynesl novým nápadům přes 26 milionů korun. Díky němu se podařilo na trh dostat projekt Nakopni Jatka na podporu cirkusového prostoru.


Nedostatek peněz často brání vývoji malých inovativních firem. Až polovinu všech domácích startupů financují jejich tvůrci z vlastních úspor. Další čtvrtina pak podle průzkumu Deloitte a MPO shání peníze v rodině nebo po známých. Na bankovní úvěr dosáhne jen sedm podnikatelů ze sta.

Přes šestnáct set lidí pomohlo vybrat více než dva miliony korun. Dařilo se ale i na serveru startovač.cz. Lidé tu pomohli další výpravě žlutého trabantu napříč Tichomořím. Od lidí nasbírali taky přes dva miliony korun, což je čtyřikrát víc, než byla cílová částka.
Díky crowdfundingu se ale podařilo rozjet třeba i televizní pořad nebo natočit film. V současnosti v Česku působí taky webová stránka kreativci sobě nebo penězdroj.

A co z toho mají samotné servery? Třeba právě server hit hit si bere základní provizi 9 procent, a to pro projekty do 200 tisíc korun. Tvůrci nápadů ale platí jen v případě, že se dosáhne cílové částky.

autoři: lvb , zus
Spustit audio