Studená voda, půl zdraví? Radiožurnál mapuje fenomén otužování v Česku

Otužilecká koulovačka v plavkách a ve sněhu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ve dvou, za sebou, sněhem jdou

V polovině ledna zaujal nejen otužilce sportovec Josef Šálek, který zaběhl v Pelhřimově půlmaraton jenom v trenkách a na boso. Přitom bylo pod nulou, zasněženo a padesátník z jihočeských Vodňan urazil trasu 21,1 kilometru za jednu hodinu, 36 minut a 21 vteřin. Stal se tak zřejmě i světovým rekordmanem v nové disciplíně. Výjimečný výkon ve skvělém čase zapadá do dnešní doby, kdy lidé kvůli epidemickým opatřením tráví hodně času venku a otužování je velkým trendem.

Na zasněžené zahradě dvoupatrové vily na okraji Sokolova pobíhá na boso muž, který ale žádný rekord bez bot neplánuje. Známý popularizátor běhu a ultramaratonec Miloš Škorpil si do sněhu vyběhl na rozcvičku spolu s manželkou Danou, a ještě se ani pořádně nerozehřáli a už po sobě pálí jednu sněhovou kouli za druhou.

Čtěte také

„To je taková šílenost, která nás nedávno napadla. Viděla jsem jakousi cvičící fitnesku ve sněhu a moc se mi to líbilo. Manžel si to přebral tak, že si zacvičíme v plavkách a na sněhu,“ říká fitness trenérka Dana.

Čtyři stupně uvnitř tak akorát

Miloš Škorpil nemá z důvodů, které sahají až k základní vojenské službě, žádný vřelý vztah k plavání ve studené vodě. Na druhou stranu celou zimu chodí v kraťasech a s manželkou tráví na čerstvém vzduchu dlouhé hodiny ať běháním, turistikou nebo procházkami s třemi chrty. „V kraťasech chodím tak do mínus dvaceti stupňů a v zimě běhám v kalhotách po kolena,“ směje se.

Studený odchov praktikují Škorpilova i doma, kde mají obvykle osmnáct stupňů Celsia a především v garáži, ze které už před několika lety vytvořili fitness. Miloš vejde do tmavé a studené místnosti, kde stojí několik strojů a bedny. Pára jde od úst a Dana pohlédne k teploměru. „Čtyři stupně, to je tak akorát. Při cvičení se zahřejeme, víc nepotřebujeme,“ lebedí si.

Tělo si zvykne

Miloš Škorpil prosazuje myšlenku, že otužování má být přirozené jako běžecký styl. Na trénink se obléká tak, aby mu bylo zpočátku trochu chladno, a to doporučuje i svým „žákům“. „Po deseti minutách běhu se zahřejete na provozní teplotu, a když máte na sobě moc vrstev, svlékáte se a spíš prochladnete,“ radí Škorpil.

Čtěte také

„Naše otužování spočívá v tom, že se málo oblékáme, doma máme zimu a ve fitku taky,“ směje se Dana Škorpilová, která si na rozcvičku ve sněhu vzala boty. „Každý nemá za domem jezero, kam by skočil. Studený vzduch ale máme všichni. Tohle je přirozený způsob, jak zůstat zdravý a fit i po šedesátce,“ naráží se smíchem na svůj věk Miloš Škorpil. Nepochybně jde příkladem. V roce, kdy slavil pětašedesáté narozeniny, naběhal 6500 kilometrů, což znamená v průměru každý den dvě hodiny na čerstvém vzduchu za každého počasí.

autoři: Ľubomír Smatana , jkh
Spustit audio

Související