Šedý prášek dokáže velké věci, zjistili olomoučtí vědci. Vidí v něm budoucnost pro elektromobily
Šetrnější, levnější a bezpečnější úložiště elektrické energie chtějí vyvinout odborníci z olomouckého výzkumného ústavu Catrin. Na svém kontě mají už materiál, který by se měl stát základem nového typu zařízení. Teď navíc spojili síly s experty z Izraele a Itálie.
Tmavě šedý prášek je možná klíčem k novému zařízení, představuje ho Michal Otyepka z olomouckého vědeckého ústavu Catrin: „Toto je Grafen, který nese název GN3.“ Ten by se měl stát základem pro nový typ superkondenzátoru, který ukládá elektrickou energii.
„Přinášíme materiál, který umí elektrickou energii uchovávat, což je důležité, protože máme zdroje energií, které jsou svým výkonem nestálé. A potřebujete elektrickou energii, která vychází například ze solárních nebo větrných elektráren v dobách, kdy nefouká nebo nesvítí slunce, někde získávat. A to se děje tak, že když svítí a fouká, ukládáme zbytek elektrické energie, která se nespotřebuje, do superkondenzátoru," vysvětluje Otyepka.
Lepší budou atraktivnější
Olomoučtí vědci chtějí vyvinout zařízení, které bude alternativou klasických lithiových baterií. Mělo by být šetrnější k životnímu prostředí, levnější a s delší životností. Využití by podle Otyepky mohlo najít třeba v elektromobilitě.
„V současné době máme materiál, tedy prášek, a ten přetavíme do součástky. Klasická velikost baterií se nezmění, ale může se změnit jejich dojezd a výdrž, protože pokud budeme muset v automobilu vyměňovat baterii, která stojí řádově asi půl milionů korun každé dva tři roky, tak do toho nikdo nebude chtít investovat. Ale pokud tam budou superkapacitátory, které umožní téměř neomezenou životnost, tak to může být zajímavé.“
Čtěte také
V evropské spolupráci
O využití nového typu elektrického úložiště olomoučtí experti jednávají i s Evropskou výzkumnou radou pro vesmír. Na prototypu lidé z Catrin nepracují sami, aby jej zvládli vyvinout a také převést do praxe, nově spojili síly s izraelskou Bar-llanovou univerzitou.
Akademiky doplní experti z italské firmy Itelcond, pokračuje její ředitel Luca Primavesi: „Máme zkušenosti s uváděním těchto produktů na trh a chceme se o ně podělit s vědci.“
Účastníci společného projektu věří, že bude první prototyp nového druhu úložiště energie hotový za dva roky.
Související
-
Nové technologie mění autoprůmysl za pochodu. Auta se stávají pojízdnými počítači
Švýcarská vláda zrušila kvůli obavám z epidemie koronaviru letošní autosalon v Ženevě. Automobilky proto premiéry svých novinek prezentovaly na internetu.
-
Dodávka jako elektromobil? Ve velkoměstě dává smysl
Po světě jezdí přes tři miliony elektromobilů, mezi nimi stoupá počet bateriových dodávek. V čem se liší od běžných vozů?