Půjčí si váš vzhled, ale přemýšlí sám. Digitální dvojče bude mít časem každý, věří experti na AI
Povídat si sám se sebou, a přitom nevědět, co mi moje digitální dvojče odpoví. I to umí umělá inteligence, která byla hlavním tématem letošního Týdne inovací. Velkou pozornost poutal právě personalizovaný avatar, který může být digitální kopií například nějaké známé osobnosti, která ovšem komunikuje podle sebe. A pro začátek to tvůrci vyzkoušeli sami na sobě.
Vedle mě stojí Sebastian Dohnal ze společnosti XLAB Realtime, ale zároveň je tady s námi také jeho digitální dvojče. Vypadají v podstatě úplně stejně, jen ten živý Sebastian má na sobě bílý rolák a jeho dvojče zelený.
Jaké to je vidět sám sebe v digitální podobě? „Je to určitě nezvyk, ale myslím si, že to budeme zaznamenávat v budoucnosti pořád víc a víc. Pravděpodobně spíš u nějakých známějších osobností, které budeme chtít zdigitalizovat do muzeí anebo oživení historických postav,“ odhaduje Sebastian Dohnal.
Popovídejte si
Se svým avatarem si může i povídat. Pokud se ho na něco zeptáte, nikdy nevíte předem, co odpoví, protože se jedná o generativní umělou inteligenci (AI).
„Ahoj, můžeš se nám představit a říct nám, co tu dnes děláš a proč tu jsi?“ ptá se živý Sebastian.
Čtěte také
„Ahoj. Jsem Sebastian vytvořený umělou inteligencí. Jsem tu na Týdnu inovací, abych představil naši společnost a diskutoval o našich projektech v oblasti umělé inteligence,“ odpovídá jeho digitální dvojče hlasem, který se víc než podobá Sebastianovu hlasu.
„Umíme to ještě líp, ale on mluví česky teprve týden, takže ještě je tam velký prostor pro zlepšení,“ doplňuje zástupce společnosti XLAB Realtime.
„Promiňte, ale nejsem si jistý, o čem přesně mluvíte. Mohl byste mi to vysvětlit podrobněji?“ reaguje avatar, který si z probíhajícího rozhovoru mezi mnou a Sebastianem nedokázal vybrat jednoznačné téma pro konverzaci.
AI mozek je stále tak trochu záhada
„Avatar vznikl jako složenina několika technologií – 3D sken mého obličeje, k tomu custom vyrobené oblečení, brýle, které mám na sobě, a pak jsou tam napojené hlasové syntézy a AI mozek,“ vysvětluje Sebastian Dohnal.
Co AI mozek vlastně je, přitom ještě není přesně definované. Experti o tom stále vedou diskuze, říká kreativní ředitel společnosti Michal Toporcer s tím, že dosud nejsou známé všechny schopnosti podobných generativních AI modelů.
„Byly natrénované prostřednictvím strojového učení, kdy se obrovské množství informací, vlastně skoro celý internet, dalo do toho tréninkového modelu. Ten vyprodukoval jakoby komprimovanou verzi všech lidských vědomostí,“ vysvětluje, jak AI mozek funguje.
„Generativní modely, jako je Chat GDP a podobně, jsou ve zjednodušeném vysvětlení pouze generátory dalšího slova. Postupem času se ale zjistilo, že těch funkcí je tam skutečně víc a že se dají označit jako přemýšlející stroje, které jsou schopné nějaké základní logiky,“ dodává Michal Toporcer.
Asistent v práci i v osobním životě?
„Jak vám mohu pomoci?“ ptá se avatar.
„Ahoj. Já se jmenuji Michal. Co si jako umělá inteligence myslíš o tom, jak budou umělé inteligence zapojeny v životě v České republice?“
Čtěte také
„Umělá inteligence může zlepšit naše každodenní životy tím, že nám pomáhá s rozhodováním, automatizuje rutinní úkoly a nabízí personalizované služby a zážitky. Je však důležité dbát na to, aby umělá inteligence byla používána odpovědně a eticky,“ nezaváhá ani na moment avatar.
Avatar coby virtuální konzultant by podle Michala Toporcera měl najít využití nejen u firem třeba jako asistentky nebo obchodní poradci nebo recepční. Každý člověk bude postupem času používat svoji digitální kopii, je přesvědčený mladý vývojář.
Shodná by ale byla jen vizuální stránka, protože, jak jsme už zmínili, avatar přemýšlí sám.
Související
-
Umělá inteligence je větší převrat než průmyslová revoluce. Dojde k civilizační změně, říká odborník
Učitel Karel Kostka je mimo jiné výjimečný tím, že je jedním z lidí s IQ přes 200. Dá ale na intuici, nebojí se chyb: „Největší chyba našich škol je, že za chybu trestáme.“
-
Umělou inteligenci by měli učitelé vzít v potaz a nezakazovat ji, radí didaktik
Se začátkem školního roku se opět řeší, jak ve školách pracovat s AI. Proto NPI pro učitele, ředitele, žáky i rodiče připravil soubor doporučení, jak ji ve výuce používat.
-
Umělá inteligence: Odložit stranou lidské rozhodování a úsudek je nebezpečné, varuje belgický etik
Belgický filozof Mark Coecklbergh spolu s dalšími odborníky poukazuje na konkrétní rizika i přínosy umělé inteligence.