Projděte si stavbu nanečisto, doporučují v první pražské virtuální hale Virtuplex
Líbilo by se vám, kdybyste si mohli projít váš nový byt nebo dům, ještě než ho doopravy postavíte a vyzkoušet si třeba, jestli je váš obývák dost prostorný? Ve virtuální realitě to možné je. V Praze se otevřela první hala pro VR – Virtuplex. Automobilky v ní můžou testovat reakce zákazníků na nové modely, a dokonce už v ní vznikla i první bankovní pobočka v Česku. Na prohlídku si stačí nasadit brýle.
Se zakladatelem Virtuplexu Pavlem Novákem stojíme v hale pro virtuální realitu. On vidí jen 600 m2 volné plochy, já mám ale nasazené VR brýle a na zádech batoh s počítačem, takže si ve virtuální realitě prohlížím novou pobočku České spořitelny, kterou banka vytvořila a především otestovala právě ve VR.
Pobočka nanečisto
Díky virtuální realitě si zamětnanci mohli lépe představit, jak bude pobočka vypadat, ještě než se začala stavět, říká Adam Potůček, expert inovací České spořitelny. Banka tak podle něj ušetří až 90 procent nákladů na úpravách interéru pobočky po jejím dokončení.
„Jakákoliv drobná úprava v už hotové pobočce představuje statisíce – když něco přesunete, musíte třeba rozkopat podlahu, posunout stěnu. Tady si zaměstnanci mohou všechno odžít přímo v prostoru a s dvanáctiměsíčním předtihem,“ vysvětluje.
Hra s prostorem
„Virtuální realita dokáže simulovat reálný život, kdy nechodíte prostorem sám, ale je vás víc, ani nejste na žádném kabelu a pohyb musíte udělat stejně jako tady,“ popisuje hlavní výhody Virtuplexu Pavel Novák.
„Navíc umožňuje vytvořit si třeba deset variant prostoru a ty si tady postupně pouhým překliknutím softwaru procházet a drobně modifikovat nebo diskutovat nad tím, co je správně a co ne.“
Funguje to
Virtuální realita je budoucnost e-shopů, věří vývojáři. Kdy si ve VR shopu koupíme první tričko nebo třeba auto?

E-shopům se v Česku daří. Zákazníci na nich oceňují hlavně to, že kvůli nákupu zboží nemusí opustit svůj domov nebo kancelář. A co teprve kdyby si mohli zboží na internetu nejen koupit, ale i vyzkoušet ve virtuální realitě?
Práci ve Virtuplexu už si vyzkoušela i agentura pro výzkum trhu a veřejného mínění IPSOS. „Porovnávali jsme test klasických vozů s testem ve virtuálním prostředí,“ říká ředitel IPSOS Jakub Malý.
„Výsledné rozhodnutí ohledně spotřebitelských preferencí u jednotlivých vozů bylo stejné, což je důležitá zpráva pro veškeré zadavatele produktového testování. Tedy že skutečně to, co se naměří ve virtuální realitě, má pro obchodní rozhodnutí stejnou platnost jako fyzický test.“
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kvůli očekávanému extrémnímu dešti zasedne krizový štáb. Srážky zasáhnou část Moravy a Slezska
-
Rakušan: Hasiči a policisté zafungovali skvěle. Přenosová soustava je ale dlouhodobě podinvestovaná
-
Život horolezce je vždy na hraně. Do rodinných věcí by se rýpat nemělo, říká Radek Jaroš k úmrtí Kolouchové
-
Umění být v lásce cynikem. Dakota Johnson ve Varech uvedla filmy o rozchodech a matematice přitažlivosti