Projděte si stavbu nanečisto, doporučují v první pražské virtuální hale Virtuplex

Líbilo by se vám, kdybyste si mohli projít váš nový byt nebo dům, ještě než ho doopravy postavíte a vyzkoušet si třeba, jestli je váš obývák dost prostorný? Ve virtuální realitě to možné je. V Praze se otevřela první hala pro VR – Virtuplex. Automobilky v ní můžou testovat reakce zákazníků na nové modely, a dokonce už v ní vznikla i první bankovní pobočka v Česku. Na prohlídku si stačí nasadit brýle.

Se zakladatelem Virtuplexu Pavlem Novákem stojíme v hale pro virtuální realitu. On vidí jen 600 m2 volné plochy, já mám ale nasazené VR brýle a na zádech batoh s počítačem, takže si ve virtuální realitě prohlížím novou pobočku České spořitelny, kterou banka vytvořila a především otestovala právě ve VR.

Pobočka nanečisto

Hala pro virtuální realitu Virtuplex

Díky virtuální realitě si zamětnanci mohli lépe představit, jak bude pobočka vypadat, ještě než se začala stavět, říká Adam Potůček, expert inovací České spořitelny. Banka tak podle něj ušetří až 90 procent nákladů na úpravách interéru pobočky po jejím dokončení.

Jakákoliv drobná úprava v už hotové pobočce představuje statisíce – když něco přesunete, musíte třeba rozkopat podlahu, posunout stěnu. Tady si zaměstnanci mohou všechno odžít přímo v prostoru a s dvanáctiměsíčním předtihem,“ vysvětluje.

Hra s prostorem

Virtuální realita dokáže simulovat reálný život, kdy nechodíte prostorem sám, ale je vás víc, ani nejste na žádném kabelu a pohyb musíte udělat stejně jako tady,“ popisuje hlavní výhody Virtuplexu Pavel Novák.

„Navíc umožňuje vytvořit si třeba deset variant prostoru a ty si tady postupně pouhým překliknutím softwaru procházet a drobně modifikovat nebo diskutovat nad tím, co je správně a co ne.“

Hala pro virtuální realitu Virtuplex

Funguje to

Virtuální realita je budoucnost e-shopů, věří vývojáři. Kdy si ve VR shopu koupíme první tričko nebo třeba auto?

Masivnímu rozvoji virtuálních obchodů zatím brání především pořizovací cena brýlí a dostatečně výkonného počítače na straně zákazníků

E-shopům se v Česku daří. Zákazníci na nich oceňují hlavně to, že kvůli nákupu zboží nemusí opustit svůj domov nebo kancelář. A co teprve kdyby si mohli zboží na internetu nejen koupit, ale i vyzkoušet ve virtuální realitě?

Práci ve Virtuplexu už si vyzkoušela i agentura pro výzkum trhu a veřejného mínění IPSOS. „Porovnávali jsme test klasických vozů s testem ve virtuálním prostředí,“ říká ředitel IPSOS Jakub Malý.

„Výsledné rozhodnutí ohledně spotřebitelských preferencí u jednotlivých vozů bylo stejné, což je důležitá zpráva pro veškeré zadavatele produktového testování. Tedy že skutečně to, co se naměří ve virtuální realitě, má pro obchodní rozhodnutí stejnou platnost jako fyzický test.“

autoři: Vojtěch Koval , and
Spustit audio

Související