Čas vyměnit pneumatiky. Poznáte, kdy je pneu ojetá? A proč si pořídit celoroční gumy?
Experti z Centra dopravního výzkumu už 14 let jezdí k dopravním nehodám a sbírají tam údaje o stáří a kvalitě pneumatik. Díky tomu si vytvořili obrázek o stavu na českých silnicích. Od 1.listopadu musí mít řidiči za nepříznivého počasí na autě zimní nebo celoroční pneumatiky.
S Jakubem Motlem z Centra dopravního výzkumu si prohlížíme starou pneumatiku: „Když se na tuhle pneumatiku podívám, je vidět, že je přes 20 let stará.“
Jak to pozná? Na boku pneumatiky je takzvaný DOT kód. V oválu jsou tam napsaná 4 čísla, 4503.
„To znamená, že to bylo 45. týden v roce a druhé dvoučíslí nám udává rok – 03 znamená 2003,“ vysvětluje Jakub Motl. „Pneumatiky je vhodné měnit přibližně po 10 letec, tahle pneumatika je už nevyhovující,“ dodává.
Hloubka dezénu
Experti z Centra dopravního výzkumu řeší projekt Hloubková analýza dopravních nehod. Jezdí k haváriím a sbírají o nich data, třeba právě o stáří pneumatik.
„Průměrné stáří pneumatik je přibližně 4,4 roků,“ přibližují.
Dezén letních pneumatik musí mít hloubku alespoň 1,6 milimetru, u zimních pneumatik alespoň 4 mm
Pneumatiky se ale také ujíždějí. Dezén letních pneumatik musí mít hloubku alespoň 1,6 milimetru, u zimních pneumatik alespoň 4 mm. Jestli jsou naše pneumatiky příliš ojeté, můžeme zjistit pomocí několika výčnělků přímo v drážkách.
„V okamžiku, kdy je dezén pneumatiky ve stejné výšce jako tyto indikátory, je nutné pneumatiku vyměni,“ ukazuje Motl.
Od 1. listopadu
Řidiči musí mít od prvního listopadu obuté zimní pneumatiky, ale jen za některých okolností, vysvětluje jihomoravský koordinátor organizace BESIP Pavel Čížek:
„Je to dáno dopravní značkou, anebo v případě, že se na silnici vyskytuje souvislá vrstva ledu, sněhu, anebo takové podmínky hrozí.“
31. března pak tato povinnost končí. Někteří řidiči ale, třeba aby ušetřili, jezdí i pak na zimních pneumatikách. Pavel Čížek to ale nedoporučuje: „Vlastnosti pro brždění v létě na zimních pneumatikách budou zhoršené, takže je potřeba s tím počítat.“
Třeba městským řidičům, kteří chtějí ušetřit za uskladnění sady kol, by Jakub Motl doporučil tzv. celoroční pneumatiky: „Prémiová, dražší celoroční pneumatika je na stejné úrovni jako letní a zimní pneumatika levnější značky.“
Podle dat Centra dopravního výzkumu jezdí v zimě na letních pneumatikách asi tři procenta českých řidičů. Příliš ojeté pneumatiky má pak obuto méně než jedno procento aut.