Probírat se tátovým archivem bolí i po 30 letech. Krása jeho děl ale vždycky zahřeje, vzpomínají dcery Radka Pilaře
Právě dnes před 92 lety se narodil významný představitel českého výtvarného umění Radek Pilař. Tvůrce Rumcajse a Večerníčka se kromě ilustrací věnoval i grafice, malbě, filmové tvorbě a režii. Mimo jiné založil katedru animované tvorby a videa na FAMU a Asociaci videa a intermediální tvorby. Za svoji práci získal řadu prestižních ocenění. Jak na svého tatínka vzpomínají jeho dvě dcery?
Jaké sudičky stáli u jeho kolébky?
Marina: Náš táta se narodil doma a opravdu se u nás traduje, že mu na okýnko zaťukaly sudičky. Narodil se totiž v plodových vacích, takže všichni věřili, že byl múzou políben, že je to výjimečné dítě, což se tedy potvrdilo.
Barbora: Ještě bych podotkla, že se narodil předčasně a sám říkával, že nevážil více než pytlík mouky. Takže pohádky ho provázely od dětství.
Čtěte také
Víte, jaké bylo jeho dětství?
Marina: Táta se narodil svobodné mamince, bylo jí 17 let, takže hodně pomáhali prarodiče. Určitě tam velkou roli hrály pohádky, protože táta vždycky říkal, že jeho babička uměla krásně vyprávět. A i když to muselo být pro rodinu těžké, tak si myslím, že jeho dětství bylo krásné.
Barbora: Táta na dětství vždycky moc rád vzpomínal. Maminku miloval, miloval i babičku a dědu, což byl moc krásný člověk.
Marina: Chodívali do lesů, k řece, a to se pak zrcadlilo v jeho tvorbě. A i třeba ve znělce Večerníčka je něco z jeho dětství, jak ho on ho trávil – třeba houpací koníček...
Co ho navedlo na profesní cestu?
Marina: Táta si vždycky vedl bohatě ilustrované deníky, ať už to bylo v nemocnici, kde ležel se spálovou angínou, nebo pak ve skautu, kdy dělal skautské deníky. Maloval všechno kolem sebe, měl to prostě v sobě.
Barbora: Svědčí o tom i jeho první kresba, kterou nakreslil tužkou v roce a půl. Byl to obličej jeho maminky a jedno její prso, protože byl kojený a bylo to to, co vnímal. Evidentně tedy můzy zafungovaly...
Co vás třeba naučil? Snažil se vás přitáhnout ke kreslení, nebo vás nechal?
Barbora: Mě ani nemusel přetahovat, mě to bavilo vždycky na rozdíl od matematiky a fyziky. Je pravda, že jsem do mých sedmi let vyrůstala v ateliéru ve Slezské ulici, kde táta pracoval, maloval, kreslil, takže já jsem v tom prostředí žila. Barvy, tužky, štětce byly součástí mého života a vlastně nejen do těch sedmi let, ale i pak. Ale těch prvních pár let bylo asi zásadních.
Čtěte také
Marina: Já jsem tam chodila, když už tam naši nežili. Ale pamatuji si, jak jeho ateliér nádherně voněl. Přitažlivé také bylo, když táta připravoval na chalupě studenty na přijímačky. Různě jsem s nimi kreslila, malovala a určitě bych něco i uměla, ale když táta zemřel, úplně jsem to vytěsnila. Pro mě tato kapitola skončila. Určitě mě ale naučil bohaté vnitřní prožívání, všímat si věcí kolem sebe, detailů, maličkostí, a to pak použít, inspirovat se. A taky mi předal lásku k hudbě.
Co ho štvalo, co nesnášel, co mu vadilo?
Barbora: Nesnášel hulvátství, když byli lidi neohleduplní, fušeřinu, lemplovství. Neměl rád nemorální chování, což byl bohužel za minulého režimu běžný jev.
Marina: Táta byl totiž ryzí skaut. Jakoukoli nespravedlnost, která byla v době, kdy žil, na denním pořádku, strašně těžce nesl. Hluboce ho to rozčilovalo.
Chtěl být a byl malířem, ale mám pocit, že většina populace ho vnímala jako ilustrátora. Co svým řemeslem chtěl sdělit, na co byl pyšný, co byl jeho rukopis?
Marina: Myslím si, že v každém období to bylo něco. On byl takový ten typ člověka lidsky i umělecky, že když se do něčeho pustil, tak to téma pořádně rozebral, poznal, a když ho úplně vyždímal, šel dál. Jeho tvorba byla díky tomu opravdu mnohovrstevnatá. A teď, jak se s Barčou probíráme archivem, tak i my objevujeme nové a nové věci. Malířské dílo ale pro něj bylo určitě stěžejní. Hlavně 60. a 70. léta a potom určitě videoart, který spoluzaložil.
Veřejnost ho ale zná hlavně jako ilustrátora Rumcajse a Večerníčka. On říkal, že byl sám sobě mecenášem, že díky tady tomu se mohl věnovat i volné tvorbě. Ale já to vnímám tak, že za každou dekádou si pevně stál. Je ale pravda, že za 70. léty a videoartem si stál hodně. Tak moc, že ho to stálo život...
Jaké to je probírat se jeho archivem?
Barbora: Je to otevírání fyzických šuplíků, ale i těch v sobě. Někdy to hodně bolí, i po těch 30 letech...
Marina: Ale zároveň to celé velice hřeje. Ty věci jsou totiž krásné bez ohledu na to, že to byl náš táta.
Barbora: Pro mě osobně je velmi zajímavé, že se na to teď dívám jinýma očima, s větším odstupem. Objevuju při tom spoustu nových detailů a věcí, kterých jsem si dříve nevšímala, protože to byla součást našeho bytí. A to je na tom to krásné.
Jaký byl Radek Pilař vypravěč? A jak ho ovlivnila návštěva Japonska? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Mateřídoušku ucítil Hrubín v kolínské a založil časopis. Na stáncích je už 70 let
Už 70 let je na pultech novinových stánků k dostání Mateřídouška – časopis pro nejmenší čtenáře, jak ho nazval první šéfredaktor František Hrubín. První číslo z 19. prosince 1945 mělo na titulní straně obrázek Josefa Lady. Časopis se za desítky let proměnil v duchu, jak se změnili i jeho dětští čtenáři.
-
Ať žije video! S Adélou Komrzý o jejím filmu Viva video, video viva i o dědečkovi Radku Pilařovi
Adéla Komrzý, vnučka výtvarníka Radka Pilaře, natočila film Viva video, video viva. Odhaluje v něm i jinou tvář svého dědečka, považovaného za otce českého videoartu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka