Přijímací zkoušky na SŠ jsou nastaveny špatně. Nutí strategizovat a neřeší skutečné zájmy dětí, upozorňuje ředitel EDUin

21. květen 2023

Jednotné přijímací zkoušky na střední školy budí emoce. Podle většiny Čechů by na přijetí dětí měly mít jejich výsledky mnohem menší vliv. Jaká je budoucnost přijímacích zkoušek, které organizuje CERMAT? „Současný sytém je nastavený špatně. Nutí děti jít tam, kam si myslí, že se dostanou,“ popisuje jeden z problémů programový ředitel informačního centra o vzdělávání EDUin Miroslav Hřebecký. Co všechno by se mělo změnit?

Zkoušky v té aktuální podobě se letos konaly posedmé. V čem konkrétně se takový systém neosvědčuje?

Ve svých analýzách opakovaně upozorňujeme, že je systém nastavený špatně. A teď, jak narazily kapacity středních škol do zdi, vyhřezl problém naplno. Je to jasné velké části rodičů, a proto se také ozývají.

Čtěte také

Když mluvíte o tom, na co si stěžují rodiče, chápu správně, že jde o diskriminaci sociálně slabších, kteří si třeba nemůžou dovolit různé testování nebo kurzy?

Paradoxně na toto upozorňují spíše odborníci na nerovnosti ve vzdělávání, než že by se to přímo týkalo postižených rodin. Tyto rodiny totiž vesměs nemají takové veřejné slovo. Veřejné slovo v médiích má hlavně vyšší střední třída, která se dokáže ozvat a má i nějakou politickou moc. A ta byla v zásadě donedávna spokojená, protože pro jejich děti to všechno vycházelo, ale teď už je to tak, že ani pro jejich děti kapacity nejsou, a proto se ozývají.

Školy kromě přijímacích zkoušek počítají do pořadí uchazečů i body za známky na vysvědčení nebo za osobní pohovory. Jsou i toto podle vás důležitá kritéria?

Známky z jednotlivých škol příliš porovnatelné nejsou. Vědí to samozřejmě i střední školy. A přestože legislativa přikazuje středním školám zohlednit i prospěch ze základní školy, neříká jak, a snaží se to v bodování spíše marginalizovat. Důležitější věc, kterou doporučujeme jako EDUin, je přijímat mnohem více podle zájmu, podle osobních pohovorů, případně podle portfolií, což jsou nástroje, které ve stávajícím většinovém pojetí přijímacího řízení na střední školy chybí. To znamená, že vy vybíráte, ale vlastně se vůbec neptáte, jak moc daný žák chce, nebo nechce studovat váš obor. A podle toho to potom také vypadá. Mnoho dětí něco vystuduje, ale potom to vůbec neaplikují, takže vlastně jsme jejich vzdělání vyhodili do koše.

Co dalšího by měl CERMAT o testech zveřejňovat? Proč by se měl zrušit zejména systém dvou přihlášek? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vojtěch Bidrman , opa
Spustit audio

Související