Přestali jsme úplně obyčejně lelkovat, upozorňuje psycholožka. Radí digitální detox

Žijeme víc ve skutečnosti, nebo na síti?
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Žijeme víc ve skutečnosti, nebo na síti?

Lidé se často těší na to, jak vypnou a uvolní se, až budou ležet na pláži, až vylezou na nějakou horu nebo si zajezdí na kitu. Ve skutečnosti můžeme utéct od všednodenní rutiny, ale nemůžeme utéct před vlastními myšlenkami, poznamenává psycholožka Alžběta Protivanská. „Technologie nám berou energii a vládu nad vlastním časem a životem,“ varuje.

„Běžný režim nám umožňuje před problémy strkat hlavu do písku. Doba je rychlá, klade na nás hodně nároků a náš mozek je permanentně ve stresu,“ tvrdí Alžběta Protivanská. Přestali jsme úplně obyčejně lelkovat – nedereme peří, nenavlékáme korálky…“ dodává.

Každodenně zažíváme spoustu stresových podnětů, chybí prostor být jen se svými myšlenkami a začít něco řešit dřív, než mě z toho bolí žaludek a nemůžu s tím vydržet na dovolené.
psycholožka Alžběta Protivanská

Náš mozek reaguje na všechno, ať už se to děje v tom, čemu říkáme realita, nebo jestli to zažijeme v představě, ve vzpomínce, televizi nebo mobilu. Na to všechno totiž reaguje, jako kdyby to reálné bylo. V televizi nás proto stresuje každá zpráva o úmrtí nebo výstřel ze samopalu, i když víme, že je to jen ve filmu.

Naučme se skutečně odpočívat

Cestou z pasti zrychlené doby je podle Alžběty Protivanské každodenní úplný odpočinek a detox od technologií a přístrojů. Televizi, tablety i mobily bychom měli odložit minimálně hodinu před usnutím.

Jak na technologický detox?

  • Nevytahujte telefon pokaždé, když chcete, aby vám utekl čas.
  • Dávkujte si používání technologií a střídejte je s alespoň hodinovou činností v reálném světě.
  • Vyhýbejte se používání digitálních přístrojů po ránu a těsně před usnutím.
  • Soustřeďte se na budování skutečných vztahů. Věnujte jim čas a péči.

„Záření z obrazovky nebo displeje totiž narušuje produkci spánkového hormonu, a tím i architekturu spánku,“ popisuje psycholožka. „Místo toho, abychom mohli ve spánku snít a prožité věci dobře zpracovat, upadáme hned do nejhlubších spánkových fází a během spánku si ani účinně neodpočineme.“

„Druhá věc je, že nám technologie berou energii a vládu nad vlastním časem a životem,“ varuje Alžběta Protivanská.