Prastarý amfiteátr stále ohromuje svou akustikou

Amfiteátr v tureckém Aspendosu

Oblíbená turecká riviéra nabízí kromě pětihvězdičkových hotelů i množství antických památek. Jedním z nejzajímavějších je amfiteátr Aspendos, který leží jen půl hodiny od turistického centra Antalye. Dva tisíce let stará památka je ovšem zajímavá hlavně tím, že doposud plní svou původní funkci a je dějištěm divadelních představení a koncertů - aktuálně mezinárodního operního a baletního festivalu.

Nad Aspendosem se pomalu stmívá a britský dirigent Simon Halsey tu s tureckým orchestrem a berlínským rozhlasovým sborem zkouší na večerní koncert. „Budeme hrát krátké ukázky z děl Beethovena a Schumanna. Jsou to skladby, které popisují atmosféru noci. V druhé části koncertu to bude Carmina Burana s několikasetčlenným sborem, což bude velmi hlasité,“ říká Simon Halsey, pro kterého je tento koncert v rámci mezinárodního aspendoského operního a baletního festivalu první tureckou zkušeností.

Zato samotný festival není v Turecku neznámým pojmem. Letos se pořádá už po sedmnácté. Každý rok během měsíčního programu na místo antické památky zavítá přes deset tisíc návštěvníků.

Možná by jich bylo ještě více. Samotné divadlo, které bylo postaveno v roce 161 n. l., má kapacitu sedm tisíc lidí, přesněji řečeno, je zde sedm tisíc míst o šířce 50 centimetrů. Pokud chtějí mít lidé větší pohodlí, vejde se jich méně. Nedávno však turecké úřady počet návštěvníků v Aspendosu musely omezit na číslo 2500, protože na některých místech se začala rozpadat kamenná sedadla.

Amfiteátr se chlubí jednou z nejlepších akustik na celém světě. Když violista Harkan Gurkan na pódium v Aspendosu vkročil poprvé, říkal si, že bude asi složité vyplnit tento otevřený prostor orchestrální hudbou. Zůstal jen překvapeně stát, když zjistil, že je to právě naopak.

„S kolegou jsme si udělali takovou soukromou zkoušku. On hrál dole na jevišti a já šel úplně nahoru, do těch nejvyšších pater divadla. Poslouchal jsem ho, jak hraje, a nevěřil jsem vlastním uším, jak reálně a čistě to znělo. Slyšel jsem ho, jako by stál vedle mě,“ popisuje stále udiveně Harkan Gurkan.

Jedinečný prostor oceňuje i Simon Halsey, dirigent Berlínského rozhlasového sboru, i když přiznává, že v parném tureckém létě má práce v otevřeném divadle i stinné stránky. „Samozřejmě v naší moderní době jsme zvyklí pracovat v klimatizovaných prostorech a v pohodlí, ale toto místo zase nabízí pohodlí v úplně jiném smyslu. Atmosféra je fantastická, i když je tu na druhou stranu opravdu horko,“ říká.

I kvůli nezaměnitelné atmosféře si pořadatelé festivalu vybrali právě Aspendos. „Divadlo tady stále žije, stejně jako žilo v dávné minulosti. Místo je unikátní pro obě strany - pro umělce i publikum. Je to nezapomenutelný zážitek, je to něco víc než jít na koncert v divadle nebo v sále. Uvědomujeme si to, a proto taky otevíráme brány amfiteátru už více než hodinu před začátkem představení, aby lidé mohli opravdu co nejvíce nasát atmosféru místa,“ uzavírá prezident aspendoského festivalu Cevat Aydemir.

Aspendos býval před dvěma tisíci lety největším a nejrozvinutějším městem v oblasti. Kromě velkého divadla měl akvadukt a lidé tu dokonce razili své mince. Bohatství město dosáhlo díky spojení s mořem a díky možnosti obchodování se solí a olejem. Z Aspendosu dnes zbyly jen ruiny a jediný amfiteátr je dodnes místem, které připomíná zašlou slávu antické metropole.

<iframe width="680" height="350" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://maps.google.cz/maps/ms?ie=UTF8&amp;t=p&amp;brcurrent=5,0,0&amp;hl=cs&amp;msa=0&amp;msid=100285124621005192596.00048b456facdc9e1b5ea&amp;ll=38.822591,30.256348&amp;spn=5.990579,14.941406&amp;z=6&amp;output=embed">mapa</iframe><br /><small>Zobrazit <a href="http://maps.google.cz/maps/ms?ie=UTF8&amp;t=p&amp;brcurrent=5,0,0&amp;hl=cs&amp;msa=0&amp;msid=100285124621005192596.00048b456facdc9e1b5ea&amp;ll=38.822591,30.256348&amp;spn=5.990579,14.941406&amp;z=6&amp;source=embed" style="color:#0000FF;text-align:left">polohu Aspendosu v Turecku</a> na větší mapě</small>