Nové silnice stojí peníze, tvrdí poslanec za hnutí ANO Kolovratník. Navrhuje zdražit dálniční známky

Ředitelství silnic a dálnic nespravuje jenom dálnice, ale také silnice, připomíná předseda sněmovního podvýboru pro dopravu a poslanec za hnutí ANO Martin Kolovratník. A protože každý nový kilometr něco stojí, tak je potřeba někde vzít peníze. Ale kde? Například tím, že by řidiči zaplatili za dálniční známky přibližně 160 korun měsíčně.

Martin Kolovratník před prázdninami přišel s návrhem novely zákona, který zahrnovala zdražení dálničních známek ze současných 1 500 korun na 2 000 korun. Co ho k takovému návrhu vedlo?

„Ředitelství silnic a dálnic nespravuje jenom dálnice, ale také silnice první třídy. Délka sítě je něco přes sedm tisíc kilometrů. Každý kilometr stojí provoz a údržbu,“ argumentuje.

Svou úvahu také opírá o to, že zákonem je dáno, že peníze jdou přímo do silnic a není možné je „projíst“ nebo dát někam jinam. „Vznikají nové kilometry a na ně potřebujeme další rozpočet, abychom se o ně mohli kvalitně starat,“ vysvětluje.

Musíme se na to dívat vcelku

Černý scénář veřejných financí? Výdaje lze rozložit na více let, říká Jan Pavel

Státní dluh

Populace v České republice stárne, a pokud na to vláda nezareaguje, dostane se stát v příštích 50 letech do hlubokých problémů. Poukazuje na to zpráva Národní rozpočtové rady, podle které by státní dluh mohl stoupnout až na 222 procent HDP, což je více než dluhy jakékoli současné země EU. Jaká jsou řešení? Odpovídá ekonom Jan Pavel z Národní rozpočtové rady vlády.

Zdražení dálničních známek na 2 000 korun by prakticky pro řidiče znamenalo výdaje měsíčně přibližně 160 korun. To podle Kolovratníka není částka nijak závratná.

„Musíme se na to dívat vcelku… jestliže chceme mít kvalitní železniční dopravu, a zároveň kvalitní silnice, tak na to někde musíme vzít peníze,“ uvažuje.

Moderátorka Marie Bastlová ale připomíná slevy na jízdném. Ty stojí kolem šesti miliard korun ročně. Co na to říká Kolovratník? Jde o podle něj politické rozhodnutí, které ale má svůj důvod a za kterým stojí.

„Veřejnou ekologickou železniční dopravu je dobré podpořit. Díky tomu, že jsou nízké ceny, tak si mladí lidé vlak vyzkouší, vytvoří si návyk, že jednou budou vlakem rádi dojíždět do zaměstnání,“ hájí slevy na jízdném s tím, že od hnutí ANO by bylo neseriózní s tímto nápadem přijít, a pak od něj ustoupit.

autoři: Marie Bastlová , prh
Spustit audio