Nevyžádaná pošta, reklamy, spamy

13. červen 2005
Vaše téma

"Dobrý den, u telefonu Václav Klaus". Takto začínal spam, který šířila před volbami v roce 2002 Občanská demokratická strana. Václav Klaus, nahraný na smyčce, se ozýval ze sluchátek v tisících domácností. To byl takzvaný politický spam. Ten je ovšem stejně nepostižitelný, jako když budete hromadně rozesílat své básničky a nebudete za to chtít platit. To prostě jen obtěžujete.

Antispamový zákon, který v Česku platí od loňského září, se zaměřuje na tu korespondenci, kterou někdo šíří proto, aby udělal reklamu svému výrobku nebo službě. Je jedno, jestli je to telefonicky nebo mailem. Vždy je nutné, aby firma měla váš souhlas s takovým zasíláním, připomíná tisková mluvčí Ministerstva informatiky, Klára Volná.

Klára Volná: Pokud nedáte předběžně souhlas a to buď tím způsobem, že kupujete nějaké zboží a dáte svolení k tomu, že firma vám může nabídku posílat nebo vyplníte na internetu dotazník a uvedete svoji e-mailovou adresu. Pokud tedy nedáte předběžně takový souhlas, tak potom by vám firmy neměly nabídku posílat.

Marek Janáč: Pokud vám někdo přesto takovouto nabídku posílá, můžete se stížností obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů, říká Antonín Šusta z této instituce. Reaguje na dotaz posluchače Jana Vaculíka, kterému vadí spam z bank.

Antonín Šusta: Von by si měl především přečíst vopravdu smlouvu, jestli to náhodou nepodepsal, což je většinou pravděpodobné.

Marek Janáč: I pak ale musíte mít možnost spam odmítnout. Stejně jako když vám do poštovní schránky chodí stohy obchodních nabídek. Tam stačí vyjádřit nesouhlas nápisem na schránce, že si nepřejete vhazování reklam.

Josef Tržický: A podle zákona tedy by potom ten distributor neměl tyto materiály do takovéto schránky vkládat.

Marek Janáč: Říká Josef Tržický z Ministerstva průmyslu a obchodu a dodává, že pokud to distributor poruší a vy si na něj budete stěžovat, hrozí mu až dvoumilionová pokuta.

Josef Tržický: Orgán, který je příslušný k dozoru nad tímto zákonem, to jsou krajské živnostenské úřady a ty by měly zasáhnout.

Marek Janáč: Pokud rozesíláte spamy mailem, tam už je pokuta za porušování zákona mnohem citelnější. Ta legrace by vás mohla přijít na nějakých 10 milionů. Podobné to je i se spamy telefonickými, takzvanými telefonickými marketingy. Toho se týká i dotaz, který nám dnes volal jeden posluchač. Pracuje ve velkoobchodě a obvolává zákazníky po telefonu s nabídkou. Je to spam, ptá se? Odpovídá tisková mluvčí Ministerstva informatiky, Klára Volná.

Klára Volná: Je to tak, že v průběhu telefonního hovoru můžete jako firma, která telemarketing provádí, získat od toho, kdo je na druhém konci toho drátu, souhlas, a pak je to v pořádku.

Marek Janáč: Porušením zákona by bylo, kdybyste doma nikoho nezastihl a reklamní vzkaz těm neznámým lidem natočil na záznamník. Ve Spojených státech je to hotová věda, zjistila naše tamní spolupracovnice Eva Lizcová.

Eva Lizcová: Umění klamu a získávání důležitých informací přes telefon se učí ve speciálních kurzech. Pomocí zdánlivě nevinných otázek získávají telemarketéři klíčové informace. Profíci, kteří volají do firem a představují se jako fiktivní osoba, ti umí vykrást i důležitá firemní data. Proto je dnes většina sekretářek ve firmách školena na to, aby poznala telemarketéra a asertivně ho po telefonu odbyla.

Marek Janáč: Pokud původce telefonického spamu stále obtěžuje, volá třeba opakovaně hluboko v noci, nevypínejte telefon. Zákon vás chrání tím, že vám dává možnost zjistit si, kdo vám volá. Je to nová služba, kterou musejí poskytnout telefonní operátoři.

Klára Volná: Za poplatek sdělí, komu tu telefonní linku pronajímá, to znamená, pokud máte konkrétní jméno, tak můžete podat trestní oznámení nikoliv na neznámého pachatele, ale na tu konkrétní osobu.

Marek Janáč: Stejně tak budeme moci svou nechuť být obtěžováni spamem moci uvést v telefonním seznamu, říká Klára Volná.

Klára Volná: Bude možnost uvést ke svému jménu značku, která bude znamenat nepřeji si být kontaktován za účelem marketingu.

Marek Janáč: V krajním případě nemusíte souhlasit s uvedením vašeho čísla v seznamu. To už bude zdarma a ne jako dosud za poplatek.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Marek Janáč
Spustit audio