Neuvěřitelný příběh z válečné Británie: Tunely po zrušené železnici se proměnily v Noemovu archu
Už deset let je v anglickém Kentu pro veřejnost otevřena památka spojená s druhou světovou válkou. Podzemní tunely ve městě Ramsgate byly nejrozsáhlejším leteckým krytem v celé zemi. Město ležící u kanálu La Manche bylo totiž přímo na frontové linii. Trvalo jen 5 minut, než k němu německé bombardéry z okupované Francie doletěly. Dnes jsou tunely ukázkou technické dovednosti a připomínkou nedávné temné historie.
Město Ramsgate je populárním přímořským letoviskem, kam už od poloviny 19. století zajížděl vlak z Londýna. Zhruba poslední kilometr padala trať tunelem prudce dolů k moři. To bylo ovšem nebezpečné a na trati došlo k několika haváriím, kdy vlak nedobrzdil a skončil na pláži. Nádraží proto přeložili nahoru nad město a tunely byly opuštěné.
Jak se mezinárodní situace zhoršovala, měly se záhy dočkat využití. Staly se součástí sítě podzemních tunelů, které se krátce před vypuknutím války začaly budovat.
5 minut zkázy
„Chodby jsou vysekané v relativně měkké hornině, a tak byli horníci schopni prodlužovat síť tunelů rychlostí sedm metrů denně. Jak práce pokračovaly, v podzemí se hromadily desítky tisíc tun vytěžené horniny. Nahoru ji dostávali technickými šachtami,“ popisuje průvodce Steve.
„Kdybychom se ocitli zpátky v čase, viděli bychom zde řady dřevěných lavic, na kterých seděli lidé. Viděli bychom také mnoho patrových postelí, kde spali,“ pokračuje. „K tomu ale bylo potřeba získat povolení od městské rady. V tom případě mohl člověk využít postel od šesté večer do deváté ráno,pak musel pryč. Pokud ovšem zrovna nebyl nálet.“
Ten nejhorší se odehrál v létě roku 1940, kdy německé letectvo svrhlo během pěti minut na město pět stovek bomb. Město lehlo popelem. Díky systému krytů se ale drtivá většina lidí zachránila.
Roky pod zemí
„V roce 1940 byl počet obyvatel města Ramsgate na historickém minimu. Z původních 35 tisíc zůstala jen třetina,“ vypráví Steve.
Čtěte také
„Vinu na tom měl dosavadní průběh války a blízkost k Německem okupované Francii. Ta je vzdálená jen necelých padesát kilometrů. Svoji roli sehrálo i časté bombardování a riziko invaze.“
Protože bylo mnoho domů zničeno, lidé se nastěhovali rovnou do opuštěného železničního tunelu. Zbytek války tam v improvizovaných přístřešcích prožilo na tisíc lidí. Příliš pohodlné to nebylo, v systému podzemních krytů panuje po celý rok teplota 11 °C.
O opětovném využití tunelů se mluvilo opět v souvislosti se začátkem studené války. Plány se ale nikdy nerealizovaly.
Související
-
Výročí Dne D. „Tahle řeka byla plná krve,“ vyprávěl syn generála, který se vylodil v Normandii
Spojenecké vlajky u domů, vojenské džípy a piety u památníků. Francie si připomněla 79 let od vylodění spojenců v Normandii a největší námořní invaze v historii.
-
Jak se stal německý ovčák Antis z nalezence válečným hrdinou?
Příběh německého ovčáka Antise, který létal na palubě letounů 311. československé bombardovací perutě RAF, je tak mimořádný, že ani nevypadá jako skutečný.
-
Před 80 lety začala bitva o Británii. K jejímu zdárnému konci přispěli i českoslovenští piloti
Jedna z největších bojových akcí druhé světové války se odehrála mezi červencem a říjnem roku 1940. Pro nacistické Německo představovala první porážku.