Náměšťské letiště má nový navigační systém pro přistání. Pilot může dosednout i za nulové viditelnosti
Umožnit přistání v noci nebo za nulové viditelnosti. To je hlavní úkol moderního navigačního systému na vojenském letišti v Náměšti nad Oslavou.
První systém umožňující přistávání v noci a za špatné viditelnosti instalovali na vojenském letišti v Náměšti nad Oslavou v roce 1987. Vysílal na úplně jiných frekvencích, než je dnešní standard, a ladit ho museli technici s analogovými osciloskopy.
V roce 2000 ho vystřídala na svou dobu velmi pokročilá norská technologie. Ani ta už ale nevyhovuje dnešním nárokům, a před pár dny si proto vojáci převzali rok budované jihokorejské zařízení.
„Zařízení pilotovi poskytne kurzový a sestupový úhel. Když jde letadlo na přistání, od 50. kilometru dostane signál. 18 kilometrů před prahem dráhy chytne takzvaný sestupový radiový maják a ten mu dává sestupový úhel. Pomocí těchto dvou signálů má takzvaný kříž, podle kterého dolétne až k bodu dosedu. Zařízení je určeno primárně pro nepříznivé počasí,“ popisuje starší technik Jaroslav Polanský.
První vojenské letiště
Naváděcí zařízení tu specializovaná firma budovala skoro rok. Občas se to dotklo i letového provozu. „V určitých fázích jsme provoz museli zastavovat generál, ale vždy se dalo domluvit, aby nás to neomezovalo,“ říká generál Rudolf Straka, velitel místního letiště.
Moderní navigace stála asi 40 milionů korun. Náměšť je první vojenské letiště, které se jí dočkalo. Následovat by měla všechna ostatní, ještě letos Čáslav a Pardubice a v příštím roce Kbely.
Související
-
AUDIO: Jako ve válečné zóně. Na základně v Náměšti cvičí armády několika zemí
Výsadky z vrtulníku, úderné jednotky, bezpilotní drony, a nakonec nadzvukový letoun nemilosrdně likvidující protivníka. Tak to vypadá na letišti v Náměšti nad Oslavou.